W projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy ustalone zostaną nowe koszty w ramach tzw. kilometrówki. Podstawą do wydania zmienianego rozporządzenia jest art. 34a ust. 2 ustawy z 6.9.2001 r. o transporcie drogowym. Procedowane rozporządzenie dokonuje zmiany w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25.3.2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Paragraf 2 wskazanego rozporządzenia otrzyma brzmienie:
„§ 2. Koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe niż:
1) dla samochodu osobowego:
a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,89 zł,
b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 1,15 zł;
2) dla motocykla – 0, 69 zł;
3) dla motoroweru – 0,42 zł”.
W przypadku gdy oświadczenie pracownika o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych zostało złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, do ustalenia kwoty miesięcznego ryczałtu przy zwrocie kosztów używania pojazdów do celów służbowych stosuje się stawki określone w niniejszym rozporządzeniu.
Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Z uwagi na fakt, że rozporządzenie zacznie obowiązywać w trakcie miesiąca, wprowadzono przepis przejściowy, w myśl którego, w przypadku gdy oświadczenie pracownika o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych zostało złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, do ustalenia kwoty miesięcznego ryczałtu przy zwrocie kosztów używania pojazdów do celów służbowych stosuje się stawki określone w niniejszym rozporządzeniu.
W uzasadnieniu wskazano, że wzrastające koszty eksploatacji pojazdów, w tym zwłaszcza koszty paliwa, powodują̨, że maksymalne stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdów, zawarte w rozporządzeniu dotyczącym kilometrówki, nie gwarantują pracownikom zwrotu rzeczywistych kosztów ponoszonych przez nich z tytułu używania własnych pojazdów dla celów służbowych. Ponadto wskazano, że propozycja kosztów za 1 kilometr przebiegu samochodów osobowych, motocykli i motorowerów została przygotowana na podstawie danych oszacowanych przez Instytut Transportu Samochodowego w 2019 r. a następnie uwzględniono średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w latach 2020–2021, a także prognozowaną inflację na 2022 r. Ze względu na fakt, że obecnie na rynku funkcjonuje coraz mniej samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm3, a także z uwagi na zaistniały na przestrzeni ostatnich lat rozwój technologiczny silników motocyklowych, podjęto decyzję, że różnica w stawce pomiędzy samochodem osobowy o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 a motocyklem wyniesie 0,20 gr.
Tabela: Zmiany w wysokości kilometrówki z uwzględnieniem poprawki z konsultacji
Rodzaj pojazdu | Obecnie | Propozycja zmiany |
Samochód osobowy (silnik poniżej 0,9 cm3) | 0,5214 zł | 0,89 zł |
Samochód osobowy (silnik powyżej 0,9 cm3) | 0,8358 zł | 1,038 zł – zmiana na 1,15 zł w grudniowym projekcie rozporządzenia |
Motocykl | 0,2302 zł | 0,69 zł |
Motorower | 0,1382 zł | 0,42 zł |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy z 6.12.2022 roku
Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy czeka obecnie na publikacje.