W ramach Polskiego Ładu wprowadzono zmiany do ustaw podatkowych (art. 21 ust. 1 pkt 63b PDOFizU oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a PDOPrU) w zakresie zwolnień od podatku doprecyzowujące warunki zwolnienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu (dalej: DOW). Ze zwolnienia podatkowego będą mogli korzystać podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą na podstawie DOW i uzyskują dochody wyłącznie z realizacji nowej inwestycji i na terenie określonym w DOW.
Zmiana jest szczególnie istotna w przypadku reinwestycji w istniejący zakład (fabrykę0 przedsiębiorstwa. Zatem po zmianie zwolnienie podatkowe nie będzie mogło objąć dotychczasowej działalności zakładu, a jedynie nową inwestycję. Takie stanowisko pojawiało się dotychczas w interpretacjach organów podatkowych. Jednak sądy zajmowały stanowisko przychylne dla podatników, pozwalające zastosować zwolnienie dla dochodów z całego zakładu. Wprowadzenie jednoznacznej regulacji w tym zakresie rozwiewa dotychczasowe wątpliwości, jednocześnie może zawęzić stosowanie tego zwolnienia podatkowego.
Dodatkowo wprowadzono zmiany uszczelniające do małej klauzuli antyabuzywnej zawartej w art. 21 ust. 5cc PDOFizU i art. 17 ust. 6c PDOPrU poprzez dodanie do katalogu czynności prawnych, których jedynym celem jest uniknięcie opodatkowania, czynności innych niż zawarcie umowy, której efektem jest podejmowanie przez podatników działalności o charakterze optymalizacyjnym, z zastosowaniem w sztuczny sposób czynności faktycznych, jakie zostały podjęte przez podatnika wyłącznie w celu uzyskania zwolnienia podatkowego.
Polski Ład wprowadza również zmiany w ustawie z 10.5.2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji i w ustawie z 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, które znoszą wątpliwości w zakresie wydatków poniesionych na środki trwałe (w tym środki transportu) służące celom osobistym przedsiębiorcy; zaznaczono, że nie stanowią one kosztów kwalifikowanych. Dodano również definicję „rozpoczęcia prac”, przez którą i rozumie się:
1) rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub
2) pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń, lub
3) inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna
– w zależności od tego, które z tych zdarzeń wystąpiło pierwsze, przy czym nie uznaje się za rozpoczęcie inwestycji zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności.
W nowelizacji ww. ustaw, w miejsce dotychczasowego wymogu utrzymywania zatrudnienia na określonym poziomie, wprowadzony zostanie obowiązek zatrudniania nowych pracowników w związku z realizacją nowej inwestycji. Możliwość zmiany zezwolenia na działalność w SSE oraz decyzji o wsparciu została ograniczona – nie mogą być zmienione w zakresie skutkującym zwiększeniem kosztów kwalifikowanych. Przy tym została ograniczona możliwość zmiany decyzji o wsparciu, która powodowałaby obniżenie poziomu zatrudnienia określonego w tej decyzji o więcej niż 20% (ma to już miejsce obecnie w przypadku zezwolenia SSE).
Przedsiębiorcy realizujący nową inwestycję na postawie decyzji o wsparciu lub zezwolenia na działalność w SSE, którzy osiągają dochody z praw własności intelektualnej, do ustalenia wysokości tych dochodów powinni zastosować wskaźnik nexus oraz pozostałe warunki wymienione w przepisach ustaw podatkowych.
Zmiany wejdą w życie z 1 stycznia 2022 r.