Co do zasady treść świadectwa pracy powinna odpowiadać treści umowy o pracę. W stanie faktycznym opisanym w pytaniu mogło dojść do trwałej zmiany rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy przez działania faktyczne stron umowy o pracę. Trudno bowiem przyjąć tymczasowe wykonywanie innego rodzaju pracy przez 6 lat. Zdaniem autora należy zatem sprawdzić jak pracownik określał swoje stanowisko w tworzonej przez siebie dokumentacji, tj. czy reprezentując pracodawcę podpisywał dokumenty jako dyrektor, czy jako pełnomocnik, i stosownie do tych ustaleń określić rodzaj pracy w świadectwie pracy.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź

Co do zasady rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy podaje się w świadectwie pracy zgodnie z treścią umowy o pracę lub późniejszymi jej zmianami. W tym celu w pkt. 2 pomocniczego wzoru świadectwa pracy należy wpisać rodzaj pracy, zajmowane przez pracownika stanowiska lub pełnione funkcje. W przypadku gdy rodzaj pracy określony był w umowie o pracę przez wskazanie zawodu, w świadectwie pracy również należy wpisać zawód pracownika, a jeżeli rodzaj pracy określony był zakresem czynności powierzonych pracownikowi, w świadectwie pracy należy zwięźle opisać wykonywane przez pracownika czynności.

W świadectwie pracy wskazuje się tylko stanowiska i funkcje formalnie pełnione przez pracownika, tj. potwierdzone posiadaną przez pracodawcę dokumentacją. Jeśli w trakcie zatrudnienia pracownik był długotrwale nieobecny z powodu choroby lub rodzicielstwa, to okresu tego nie wyodrębnia się w zakresie rodzaju pracy. Jeśli pracownik został oddelegowany do pełnienia obowiązków na innym stanowisku (na trzy miesiące lub dłużej), nie wpisuje się informacji o pracy wykonywanej w ramach oddelegowania na inne stanowisko. Jeśli treść umowy o pracę nie została formalnie zmieniona po oddelegowaniu na inne stanowisko, to pracownik, o którym mowa w pytaniu, powinien mieć wpisane w pkt. 2 pomocniczego wzoru świadectwa, że wykonywał pracę na stanowisku wskazanym w umowie o pracę.

W przedstawionym stanie faktycznym mogło jednak dojść do zmiany umowy o pracę, w zakresie rodzaju pracy, na podstawie działań faktycznych (uzgodnień ustnych i faktycznej akceptacji zmiany przez obie strony). Trudno bowiem przyjąć, że krótkotrwałe w swej naturze oddelegowanie trwało przez 6 lat. Oddelegowanie jest bowiem okresowym skierowaniem pracownika do pracy innego rodzaju (na innym stanowisku) ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy, np. konieczność zapewnienia ciągłości pracy w sytuacji wakatu na danym stanowisku. Zdaniem autora w opisanym stanie faktycznym należałoby sięgnąć głębiej niż treść umowy o pracę i sprawdzić, np. w jaki sposób określone było stanowisko pracownika w podpisywanych dokumentach, tj. jako dyrektor kontroli czy jako pełnomocnik dyrektora ds. kontroli jakości. Jakiej pieczątki pracownik używał. Jak podpisywał umowy, jakie pełnomocnictwo było mu wystawione przez pracodawcę. W jakim miejscu pracownik był umieszczany w grafiku struktury organizacyjnej pracodawcy. Jeśli od momentu przejęcia przedsiębiorstwa pracownik był konsekwentnie traktowany jako dyrektor kontroli i takiego określenia stanowiska używał w tworzonej przez siebie dokumentacji oraz w strukturze organizacyjnej pracodawcy, to zdaniem autora należałby wyjątkowo przyjąć, że w opisywanym stanie faktycznym doszło do zmiany treści umowy o pracę, w zakresie rodzaju pracy (nazwa stanowiska), poprzez faktyczne działania stron umowy o pracę. Trudno byłoby bowiem przyjąć, że pracownik który przez 6 lat podpisywał w imieniu pracodawcy umowy gospodarcze wskazujące jego umocowanie jako dyrektora kontroli, za określonego w umowie o pracę pełnomocnika dyrektora ds. kontroli jakości. Wymaga to jednak głębszej analizy dokumentacji. W przypadku braku dokumentów potwierdzających domniemanie zmiany rodzaju pracy poprzez czynności faktyczne, w świadectwie pracy należy wpisać rodzaj pracy zgodnie z treścią umowy o pracę.

Orzecznictwo

Świadectwo pracy i zapisy w nim zawarte nie przekreślają możliwości wykazania wykonywania innego rodzaju pracy. Wynika to z tego, że świadectwo pracy jest wyłącznie oświadczeniem wiedzy i stanowi dokument prywatny. Nie zawiera zatem domniemania prawdziwości zawartej w niej treści. Nie można jednocześnie zaprzeczyć, że dokument ten ma znaczenie w trakcie oceny materiału dowodowego (wyrok SA w Białymstoku z 10.6.2014 r., III AUa 8/14, Legalis).

Szkolenia z zakresu prawa pracy – aktualna lista szkoleń Sprawdź