Pilotaż skróconego czasu pracy
Skrócenie czasu pracy przynosi korzyści, ale wymaga elastycznego podejścia, dostosowanego do specyfiki branż i organizacji. Skrócenie czasu pracy nie może być narzucone odgórnie. Dlatego ogłaszamy pilotaż, który jeszcze w tym roku pozwoli rozpocząć praktyczne testowanie różnych modeli skróconego czasu pracy.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
Wniosek mogą złożyć pracodawcy, zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne.
Na jakie wsparcie mogą liczyć pracodawcy?
Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy to 1 milion złotych. Co ważne, koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych.
Elektroniczne składanie wniosków będzie możliwe od 14.8.2025 r. do 15.9.2025 r.
Lista projektów rekomendowanych do realizacji zostanie opublikowana nie później niż 15.10.2025 r.
Jakie warunki trzeba spełnić?
Aby otrzymać dofinansowanie należ spełniać warunki, takie jak:
- prowadzenie działalności przez co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- zatrudnianie co najmniej 75 % pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę,
- objęcie projektem minimum 50 % pracowników,
- utrzymanie zatrudnienia na poziomie nie niższym niż 90 % stanu początkowego, określonego we wniosku,
- utrzymanie wynagrodzeń pracowników biorących udział w projekcie pilotażowym na poziomie nie niższym niż obowiązujący w dniu rozpoczęcia realizacji projektu pilotażowego, przez cały okres jego trwania,
- brak pogorszenia warunków pracy i płacy pracowników objętych projektem.
Co powinien zawierać wniosek?
Wniosek należy złożyć elektronicznie, poprzez udostępniony generator wniosków. Wymagane dokumenty to:
- wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego,
- projekt pilotażowy, zawierający opis, cel, uzasadnienie, założenia, w tym rezultaty i mierniki,
oświadczenia, w tym m.in. o systematycznym i terminowym wypełnianiu ankiet, niezaleganiu z wypłatami dla pracowników, braku zaległości podatkowych i w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, niezaleganiu z opłacaniem innych danin publicznych, braku nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych oraz deklaracja współpracy z urzędem pracy.
Należy pamiętać, że złożenie dokumentów nie jest równoznaczne z przyznaniem środków.
Ważne terminy
Do 15.10.2025 r. nastąpi rozstrzygnięcie naboru oraz publikacja listy pracodawców, którzy zakwalifikowali się do pilotażu. Po opublikowaniu listy projektów pilotażowych rekomendowanych do realizacji nastąpi etap podpisywania umów.
Realizacja projektu pilotażowego rozpoczyna się od dnia zawarcia umowy i podzielona jest na trzy etapy:
- I etap to przygotowanie do wprowadzenia skróconego czasu pracy – trwa od podpisania umowy i kończy się 31.12.2025 r.;
- II etap to testowanie wprowadzenia skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1.1.2026 r. i trwa do 31.12.2026 r. ;
- III etap to podsumowanie realizacji projektu pilotażowego – kończy się najpóźniej 15.5.2027 r. (do tego terminu Realizator projektu jest zobowiązany przekazać Ministrowi sprawozdanie końcowe oraz ankiety kwartalne pracodawcy i pracowników).
Źródło: gov.pl