W pełni elektroniczny Krajowy Rejestr Sądowy jest zwieńczeniem zmian, które rejestr przechodzi od 2018 r., kiedy Sejm uchwalił przygotowaną w Ministerstwie Sprawiedliwości nowelizację ustawy o KRS. Wprowadzenie kolejnych rozwiązań technologicznych sprawia, że korzystanie z systemu staje się łatwiejsze i szybsze.
Przedsiębiorcy od kilku lat odczuwają korzyści związane z e-KRS, z którego przez Internet mogą pobrać odpis. W 2020 r. za pośrednictwem wyszukiwarki KRS pobrano ponad 28,7 mln takich informacji. Ogromnym ułatwieniem, wprowadzonym już w 2018 r., są również elektroniczne sprawozdania finansowe. Przedsiębiorcy mogą bezpłatnie drogą elektroniczną, poprzez Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF), składać dokumenty finansowe do KRS. W systemie znajduje się ponad 4,1 mln dokumentów, co oznacza, że taka ich liczba nie musi być dostarczona do sądu w formie papierowej. To udogodnienie dla przedsiębiorców i duże oszczędności w sądach związane z brakiem konieczności przechowywania akt papierowych.
Do to pory jednak nie więcej niż 10 proc. spraw wpływało do KRS w postaci elektronicznej. Teraz wszystkie wnioski do rejestru przedsiębiorców KRS będą składane elektronicznie. Przyśpieszy to rejestrację spółek, pozwoli uzyskać pełną dokumentację w sposób elektroniczny, odciąży sądy rejestrowe i ułatwi komunikację z nimi. Katalog e-usług związanych z rejestrem to:
- składanie elektronicznych wniosków o wpis lub zmianę wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS;
- składanie pism procesowych do sądu rejestrowego;
- zgłaszanie dokumentów finansowych do RDF;
- elektroniczna korespondencja z sądem rejestrowym;
- przeglądanie elektronicznych akt rejestrowych podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS;
- udostępnianie informacji o podmiocie wpisanych do KRS.
Do korzystania z nowego e-KRS służą:
Portal Rejestrów Sądowych
https://prs.ms.gov.pl
Repozytorium Akt Rejestrowych
https://rar.ms.gov.pl
Źródło
Ministerstwo Sprawiedliwości