Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który został przygotowany w ramach rządowego Zespołu Deregulacyjnego. Stanowi realizację filaru VI: „Wsparcie dla biznesu i deregulacja” planu gospodarczego na 2025 r. „Polska. Rok przełomu”, który zakłada eliminację zbędnych procedur administracyjnych, redukcję kosztów prowadzenia działalności oraz zwiększenie przejrzystości systemu podatkowego. Proponowane zmiany polegają na:

1) wprowadzeniu alternatywnego sposobu zwrotu podatku w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu lub cofnięcia zezwolenia w przypadku podatników posiadających więcej niż jedną decyzję o wsparciu lub więcej niż jedno zezwolenie lub decyzję(e) o wsparciu i zezwolenie(a);

2) ograniczeniu obowiązku składania informacji o wspólnikach spółki jawnej w przypadku zmiany składu wspólników i ich udziałów w takiej spółce;

3) uchyleniu sankcji utraty przez podatkowe grupy kapitałowe (PGK) statusu podatnika CIT w przypadku dokonywania transakcji kontrolowanych z podmiotami powiązanymi spoza grupy na warunkach nierynkowych.

W związku z wejściem w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji zmianie uległy m.in. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dale: PDOFizU) i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: PDOPrU) w zakresie zwrotu pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom realizującym nową inwestycję w Polskiej Strefie Inwestycji lub przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w specjalnych strefach ekonomicznych w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu (dalej: DoW) lub cofnięcia zezwolenia.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź

Alternatywny sposób zwrotu pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu lub cofnięcia zezwolenia

W projekcie proponuje się zmianę brzmienia art. 21 w ust. 5c pkt 1 PDOFizU i odpowiednio art. 17 w ust. 6 pkt 1 PDOPrU, co ma na celu złagodzenie podatkowych skutków zwrotu maksymalnej pomocy w przypadku uchylenia DoW lub cofnięcia zezwolenia. Przyjęto, że w przypadku uchylenia DoW lub cofnięcia zezwolenia, jeżeli podatnik posiada kilka DoW lub kilka zezwoleń, może on zwrócić podatek niezapłacony od dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej określonej uchylonej w DoW albo w cofniętym zezwoleniu, pod warunkiem, że prowadzi on księgę rachunkową, zgodnie z odrębnymi przepisami, w taki sposób, aby zapewnić możliwość określenia dochodu z tej działalności oraz kwoty niezapłaconego od tego dochodu podatku.

Proponuje się, aby ten alternatywny sposób zwrotu podatku w związku z uchyleniem DoW lub cofnięciem zezwolenia w przypadku podatników posiadających więcej niż jedną DoW lub więcej niż jedno zezwolenie lub decyzję(e) o wsparciu i zezwolenie(a), miał zastosowanie również do DoW i zezwoleń wydanych przed dniem wejścia w życie tej nowelizacji, które zostaną uchylone lub cofnięte po 31.12.2025 r.

W ocenie Ministerstwa Finansów dotychczasowa praktyka stosowania przedstawionych regulacji wskazuje, iż konieczność zwrotu maksymalnej dopuszczalnej pomocy wynikającej z uchylonej DoW lub cofniętego zezwolenia jest nieproporcjonalna. Nowelizacja ma się przyczynić do zwiększenia pewności prawnej w zakresie zwrotu faktycznie wykorzystanej pomocy publicznej w formie niezapłaconego podatku, a także do zwiększenia atrakcyjności zwolnienia podatkowego dla podmiotów zainteresowanych uzyskaniem nowej DoW, utworzeniem nowego zakładu i zatrudnieniem nowych pracowników.

Informacje o wspólnikach spółki jawnej w przypadku zmiany składu wspólników i ich udziałów w takiej spółce

Od 1.1.2021 r. obowiązuje art. 1 ust. 3 pkt 1a PDOPrU, zgodnie z którym spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium RP, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, celem zachowania statusu podmiotu transparentnego podatkowo, zobowiązane są złożyć przed rozpoczęciem roku obrotowego informację, według ustalonego wzoru (CIT-15J), o podatnikach podatku CIT oraz o podatnikach podatku PIT, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. W sytuacji gdy w trakcie funkcjonowania spółki jawnej nastąpi zmiana w składzie jej wspólników, spółka ta obowiązana jest poinformować o tym fakcie w drodze aktualizacji informacji o podmiotach posiadających prawo do udziału w osiągniętych przez spółkę zyskach. Niezłożenie wymaganej informacji ww. sytuacjach i terminach powoduje, że spółka jawna staje się podatnikiem CIT ze wszystkimi skutkami podatkowymi z tego wynikającymi, aż do dnia likwidacji spółki jawnej lub jej wykreślenia z rejestru.

W ocenie Ministerstwa Finansów, w przypadku gdy spółka jawna przed rozpoczęciem działalności dochowa terminu na złożenie formularza CIT-15J (14 dni od dnia rejestracji spółki jawnej) i nie nastąpi zmiana w umowie spółki powodująca zmianę składu wspólników, to coroczne składanie takiej informacji jest nadmiarowe, a skutek pominięcia tego obowiązku zbyt surowy. Proponowana zmiana ogranicza obowiązek spółki jawnej oraz jej wspólników poprzez zniesienie wymogu corocznego informowania o składzie wspólników spółki jawnej będącej własnością innych podmiotów niż osoby fizyczne. W konsekwencji, powinność poinformowania o podmiotach posiadających prawo do zysku takiej spółki jawnej ograniczono do sytuacji zawiązania takiej spółki (od podstaw lub na skutek przekształcenia) oraz zmiany w składzie wspólników, na skutek której prawa do takiej spółki obejmie określona jednostka organizacyjna.

Uchylenie sankcji utraty przez PGK statusu podatnika CIT

Ponadto, zaproponowano uchylenie sankcji utraty przez podatkową grupę kapitałową (PGK) statusu podatnika CIT w przypadku dokonywania transakcji kontrolowanych z podmiotami powiązanymi spoza grupy na warunkach nierynkowych. W ocenie Ministerstwa Finansów, nieproporcjonalne jest ryzyko utraty statusu podatnika CIT przez PGK w przypadku dokonywania przez spółki z takiej grupy transakcji kontrolowanych, nawet o niewielkiej wartości, z podmiotami powiązanymi na warunkach nierynkowych. Proponowana zmiana jest istotna ze względu na złożoność zagadnienia cen transferowych, w tym wielość metod ich weryfikacji i konieczność stosowania metody najbardziej odpowiedniej w danych okolicznościach. Zniesieniu ulega jedynie sankcja dotycząca utraty statusu PGK, bowiem może być ona niewspółmierna do naruszenia, w szczególności w związku z specyfiką zagadnienia cen transferowych. Przy czym nie ulegają zmianie obowiązki wynikające z przepisów dotyczących cen transferowych.

Etap legislacyjny

Przedstawiony projekt nowelizacji jest na etapie konsultacji, a wejście w życie zmian w projektowanej ustawie przewidziano na 1.1.2026 r.

Szkolenia z zakresu podatków – aktualna lista szkoleń Sprawdź