Teoretycznie jest to możliwe, jednak w praktyce, uwzględniając rozkład czasu pracy inspektora ppoż oraz jego wymiar czasu pracy, może się to okazać niemożliwe.
Osoby wyznaczone do działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników
Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek wyznaczenia pracowników do działań w zakresie pierwszej pomocy i w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników (art. 2091 KP). Pracownicy, którym powierzono takie obowiązki, muszą zostać przeszkoleni, aby wiedzieli, w jaki sposób prawidłowo wykonywać wspomniane obowiązki. Jeżeli praca jest wykonywana w zakładzie pracy na 3 zmiany, na każdej zmianie (podczas całego czasu jej trwania) powinien być obecny co najmniej jeden wyznaczony pracownik. Dla ustalenia ostatecznej liczby wyznaczonych pracowników na każdej zmianie niezbędne jest uwzględnienie również: ilości pracowników na tej zmianie, miejsc wykonywania obowiązków służbowych (jeden budynek czy kilka budynków, jedna kondygnacja, wiele kondygnacji, itd.), rodzaju pracy, a także poziomu zagrożeń.
Inspektor ppoż jako pracownik wyznaczony do działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników
Z pytania wynika, że pracodawca rozważa powierzenie działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy inspektorowi ppoż (z pytania nie wynika jednak, jaki jest wymiar czasu pracy tego pracownika). W mojej ocenie, teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie takiemu powierzeniu, jednak w praktyce może to być problematyczne. Pracodawca może (choć nie musi) powierzyć inspektorowi ppoż obowiązki, o których mowa w art. 2091 KP lub tylko część z nich w zakresie ppoż (art. 2091 § 1 pkt 2 lit b KP). Zważywszy na kwalifikacje takiego pracownika i jego wiedzę w zakresie kwestii ppoż pracodawca może wyznaczyć go do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Przy czym w sytuacji opisanej w pytaniu inspektor ppoż zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy nie powinien być jedyną wyznaczoną do tych kwestii osobą, która będzie obecna na danej zmianie. W praktyce wiele zależy od wymiaru jego czasu pracy (np. 1/10 etatu, czy 7/8 etatu) oraz od rozkładu jego czasu pracy (np. pracuje 4 dni w tygodniu po 2 godziny, pracuje 2 dni w tygodniu po 8 godzin).
Jak można sobie wyobrazić, praca w piekarni jest pracą odbywającą się w głównej mierze w porze nocnej, choć z pytania wynika, że także pracą zmianową u danego pracodawcy (3 zmiany). Skoro co najmniej jedna osoba wyznaczona do udzielania pierwszej pomocy i do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników musi być obecna podczas każdej zmiany roboczej (całej zmiany), to w praktyce, uwzględniając rozkład czasu pracy inspektora ppoż oraz jego wymiar czasu pracy, może się to okazać niemożliwe (np. inspektor pracuje 4 razy w tygodniu po 2 godziny dziennie, a zmiana robocza trwa 8 godzin). W zależności od okoliczności i potrzeb pracodawcy pozostanie albo rezygnacja z powierzenia inspektorowi ppoż obowiązków z art. 2091 KP albo wyznaczenie odpowiednio większej ilości osób na danej zmianie, a inspektor ppoż będzie niejako taką „dodatkową” osobą.
