Chiny − strategia „2060 Carbon Neutrality” i standaryzacja ESG

Chiny zobowiązały się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2060 r. po osiągnięciu szczytu emisji CO₂ przed 2030 r. W ramach 14. Planu Pięcioletniego (2021–2025) kraj zakłada (https://warsawinstitute.org/chinese-vision-green-deal/):

  • redukcję intensywności emisji CO₂ o 18%,
  • zmniejszenie intensywności zużycia energii o 13,5%,
  • zwiększenie udziału energii niekopalnej do 20% do 2025 r. (https://www.iea.org/reports/an-energy-sector-roadmap-to-carbon-neutrality-in-china/executive-summary).

W 2024 r. opublikowano „Plan działania na rzecz oszczędzania energii i redukcji emisji”, zakładający m.in. redukcję zużycia energii o 2,5% i intensywności emisji CO₂ o 3,9% do końca 2024 r. (https://climatecooperation.cn/climate/china-issues-action-plan-for-energy-saving-and-carbon-reduction-2024-2025).

W 2024 r. Ministerstwo Finansów Chin wprowadziło Chińskie Standardy Ujawniania Zrównoważonego Rozwoju (CSDS), inspirowane międzynarodowymi ramami ISSB i CSRD. Nowe wytyczne promują podejście podwójnej istotności, uwzględniając zarówno wpływ działalności firmy na środowisko i społeczeństwo, jak i wpływ czynników ESG na wyniki finansowe przedsiębiorstwa (https://ksapa.org/chinese-sustainability-disclosure-standards-vs-csrd-and-issb/). Standardy będą wdrażane etapowo, z pełną implementacją planowaną do 2030 r., od 1.5.2024 r. 457 największych spółek giełdowych jest zobowiązanych do raportowania zgodnego z nowymi wytycznymi, które obejmują 2/3 krajowych emisji. Przewiduje się również dalszy rozwój standardów – wprowadzenie szczegółowych wymogów branżowych (np. spalanie, wydobycie) oraz ewentualne przejście na obowiązkowość raportowania po fazie pilotażu.

Chiny wdrażają standardy due diligence, szczególnie w sektorach takich jak wydobycie kobaltu, zgodnie z inicjatywami CCCMC (https://en.cccmc.org.cn/about/introduction.html) i OECD. Obejmują one m.in. zakaz pracy dzieci oraz mechanizmy składania skarg.

Legislacyjny system zarządzania zrównoważonym rozwojem na poziomie krajowym jest podzielony na konkretne ministerstwa. Ministerstwo Finansów (MoF) odpowiada za opracowanie Chińskich Standardów Ujawniania Zrównoważonego Rozwoju (CSDS), które są zgodne z międzynarodowymi standardami ISSB i CSRD. Ministerstwo Ekologii i Środowiska (MEE) nadzoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony środowiska, w tym ustawy o ochronie środowiska. Chińska Komisja Regulacyjna ds. Papierów Wartościowych (CSRC) wymaga od spółek giełdowych ujawniania informacji ESG zgodnie z wytycznymi giełd papierów wartościowych.

Japonia − „Green Transformation” i ambitne cele klimatyczne

Japonia dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Kluczową częścią tego planu jest strategia „Plan Zielonej Transformacji” (GX), uwzględniona w zaktualizowanym Krajowym Wkładzie (NDC), obejmująca dwa długoterminowe cele:

  • redukcję emisji gazów cieplarnianych o 60% do 2035 r., w porównaniu do poziomu z 2013 r. (https://www.reuters.com/world/japan/japan-aims-cut-greenhouse-gas-emissions-60-by-2035-vs-2013-levels-2024-12-24/);
  • redukcję emisji o 73% do 2040 r. w porównaniu z poziomem z 2013 r. (https://esgnews.com/japan-sets-73-emissions-cut-target-by-2040-in-new-climate-and-energy-plan/).

Cele zostały zaproponowane przez Ministerstwo Środowiska oraz Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) i potwierdzone na szczycie klimatycznym w grudniu 2024 r. GX zakłada inwestycje o wartości 150 bilionów jenów (około 1 bilion euro) w ciągu dekady, wspierane przez emisję obligacji GX i wprowadzenie opłat węglowych dla importerów paliw kopalnych (https://grjapan.com/sites/default/files/content/articles/files/gr japan overview of gx plans january 2023.pdf).

W czerwcu 2021 r. Tokyo Stock Exchange (TSE) zreformowała Kodeks Ładu Korporacyjnego. Wprowadzono obowiązek ujawniania informacji klimatycznych zgodnie z rekomendacjami TCFD dla spółek notowanych na rynku Prime (zasada „comply or explain”; https://www.ey.com/en jp/insights/sustainability/whats-next-for-japanese-sustainability-disclosure-standards). W marcu 2023 r. weszły w życie nowe zasady opracowane przez Agencję Usług Finansowych (FSA), które stanowią w Japonii pierwszy etap wprowadzania obowiązkowych zasad ujawniania informacji o zrównoważonym rozwoju.

Sustainability Standards Board of Japan (SSBJ), działający od lipca 2022 r., wydał w marcu 2025 r. pierwsze standardy raportowania – obejmujące ogólne ujawnienia i ryzyko klimatyczne oparte na International Financial Reporting Standards (międzynarodowych standardach sprawozdawczości finansowej, IFRS) S1/S2. Nowe regulacje wymagają od firm ujawniania informacji dotyczących środowiska, społeczeństwa, pracowników, poszanowania praw człowieka, przeciwdziałania korupcji oraz zarządzania (https://commonwealthclimatelaw.org/wp-content/uploads/2025/04/CCLI DirectorsDutiesRegardingClimateChangeinJapan2025.pdf).

W Japonii, instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie regulacji w zakresie zrównoważonego rozwoju są:

  • Agencja Usług Finansowych (FSA) − wprowadza wytyczne dotyczące ujawniania informacji ESG w raportach papierów wartościowych, w tym zgodność z TCFD;
  • Ministerstwo Środowiska (MoE) − odpowiada za politykę środowiskową i wdrażanie planów ochrony środowiska;
  • Giełda Papierów Wartościowych w Tokio (TSE) wymaga od spółek notowanych na rynku Prime ujawniania informacji ESG.

Indie − „Mission 2070” i rozwój rynku węglowego

Indie zobowiązały się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2070 r. Cele na 2030 r. obejmują (https://news.mit.edu/2025/how-can-india-decarbonize-its-coal-dependent-electric-power-system-0506):

  • osiągnięcie 500 GW mocy z odnawialnych źródeł energii,
  • zaspokojenie 50% zapotrzebowania energetycznego z energii niekopalnej (https://www.energy-transitions.org/publications/roadmap-to-indias-2030-decarbonization-target/).

W 2024 r. Indie przyjęły regulacje dotyczące Krajowego Rynku Węglowego w ramach Schematów Handlu Kredytami Węglowymi (CCTS), umożliwiające handel certyfikatami redukcji emisji (https://icapcarbonaction.com/en/news/india-adopts-regulations-planned-compliance-carbon-market).

Od 2023 r. 1000 największych spółek notowanych na giełdzie w Indiach musi składać raporty zgodne z ramami Business Responsibility and Sustainability Reporting (BRSR), które są zharmonizowane z międzynarodowymi standardami GRI i TCFD. W Indiach raportowanie BRSR jest teraz obowiązkowe dla 1000 największych notowanych na giełdzie spółek. W 2025 r. planowane jest rozszerzenie raportowania na 75% łańcucha dostaw, jednak termin ten został przedłużony z powodu wyzwań związanych z wdrożeniem (https://ecovadis.com/regulations/india-business-responsibility-and-sustainability-reporting-brsr/). Rada Papierów Wartościowych i Giełd Indii (SEBI) w 2023 r. wprowadziła tzw. parametry BRSR Core (https://www.arbor.eco/blog/business-responsibility-and-sustainability-reporting-brsr), od 2025−2026 r. obejmuje 250 największych firm, od 2026‑2027 r. już 500 spółek. Value chain disclosures wchodzą w życie od 2025‑2026 r. i zgodnie z nimi wymaga się od firm raportowania aspektów ESG również ich kluczowych partnerów biznesowych.

Business Responsibility and Sustainability Reporting obejmuje wskaźniki dotyczące praw człowieka, różnorodności, warunków pracy oraz wpływu społecznego, co ma na celu zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności firm. Za tworzenie i wdrażanie regulacji w obszarze zrównoważonego rozwoju odpowiedzialna jest m.in. Rada Papierów Wartościowych i Giełd Indii (SEBI), która wprowadziła ramy raportowania BRSR dla 1000 największych spółek giełdowych. Centralna Rada ds. Kontroli Zanieczyszczeń (CPCB) nadzoruje zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, a Krajowy Trybunał ds. Środowiska (NGT) rozpatruje sprawy związane z naruszeniami przepisów środowiskowych.

Korea Południowa − Strategia „Carbon Neutrality 2050” i K-ESG

Korea Południowa zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. W ramach tej strategii planuje:

  • redukcję emisji gazów cieplarnianych o 40% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 2018 r.,
  • zwiększenie udziału energii odnawialnej do 35% w miksie energetycznym do 2030 r.,
  • stopniowe wycofywanie się z energetyki węglowej i jądrowej.

Instytucjami zaangażowanymi w tworzenie legislacyjnych ram ESG jest m.in. Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Energii (MOTIE) oraz Komisja Usług Finansowych (FSC).

W 2015 r. uruchomiono Koreański System Handlu Emisjami (K-ETS), obejmujący około 700 największych emitentów, co stanowi około 74% krajowych emisji (https://en.wikipedia.org/wiki/Climate change in South Korea). System ten opiera się na mechanizmie cap-and-trade, z planowanym zwiększeniem udziału aukcji uprawnień w kolejnych fazach (https://en.wikipedia.org/wiki/Emissions Trading Scheme in South Korea). W 2021 r. wprowadzono wytyczne K-ESG, opracowane przez Ministerstwo Środowiska (MoE) i Komisję Usług Finansowych (FSC). Obecnie trwają prace nad krajowymi standardami raportowania zrównoważonego rozwoju, zgodnymi z International Financial Reporting Standards (międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej, IFRS) S1 i S2. Planowane jest wprowadzenie obowiązkowego raportowania ESG dla wszystkich spółek notowanych na KOSPI do 2026 r., w tym również taksonomii (tzw. K-Taxonomy) https://iclg.com/practice-areas/environmental-social-and-governance-law/korea.

Komisja Usług Finansowych i KSSB opublikowały wersję roboczą standardów ujawniania informacji ESG w kwietniu 2024 r., a ostateczna wersja wraz z roadmapą wdrożeniową była spodziewana w pierwszej połowie 2025 r. Roadmapa nie została jeszcze opublikowania, natomiast planuje się, że wymogi raportowania będą wprowadzane etapami: od 2025 r., z pełnym obowiązkiem ujawniania ESG od 2026 r. dla dużych spółek o aktywach powyżej 2 bilionów KRW. Następnie obowiązkiem ujawniania informacji zostaną objęte spółki średnie (ok. 2028 r.) oraz pełne objęcie wszystkich spółek KOSPI planuje się do 2030 r. (https://greenplaces.com/regulation/kssb-sustainability-disclosure-standards/).

Koreańska Komisja ds. Uczciwego Handlu (KFTC) reguluje działania greenwashingu na podstawie ustawy o uczciwym etykietowaniu i reklamie (ustawa o etykietowaniu i reklamie). Artykuły 16−10 ustawy o przemyśle technologii środowiskowych zabraniają fałszywej lub przesadnej reklamy związanej ze środowiskiem, a MoE ma prawo nadzorować i regulować taką reklamę.

W 2022 r. wprowadzono ustawę o poważnych wypadkach (Serious Accident Punishment Act, SAPA), nakładającą osobistą odpowiedzialność karną na kierownictwo firm za poważne wypadki w miejscu pracy. Ministerstwo Sprawiedliwości opracowało również wytyczne dotyczące należytej staranności w zakresie praw człowieka dla przedsiębiorstw.

Singapur − „Green Plan 2030” i lider w zielonych finansach

Singapur zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej w drugiej połowie XXI wieku. Strategia importu niskoemisyjnej energii została podniesiona z 4 GW (do 2035 r.) do 6 GW, co ma stanowić około 30% zapotrzebowania elektrycznego do połowy dekady (https://www.straitstimes.com/singapore/s-pore-accelerates-drive-to-import-low-carbon-electricity-upping-target-from-4gw-to-6gw-by-2035). W ramach „Green Plan 2030” planuje się (https://en.wikipedia.org/wiki/Climate change in Singapore):

  • osiągnięcie szczytu emisji przed 2030 r.,
  • zwiększenie udziału energii słonecznej do 2 GW do 2030 r.,
  • import 4 GW niskoemisyjnej energii elektrycznej do 2035 r.

Od 2019 r. obowiązuje podatek węglowy, który w 2024 r. został podniesiony do 25 SGD za tonę CO₂, z planowanym wzrostem do 50–80 SGD do 2030 r. (https://en.wikipedia.org/wiki/Climate change in Singapore). Monetary Authority of Singapore (MAS) to organ odpowiedzialny za wdrażanie regulacji ESG, wraz z Ministerstwem Pracy (MOM) oraz Giełdą Papierów Wartościowych (SGX). W 2023 r. MAS opublikował strategię na rzecz odporności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju środowiskowego sektora finansowego (https://www.allenandgledhill.com/sg/publication/articles/28516/mas-releases-sustainability-report-20232024-setting-out-strategy-on-climate-resilience-and-environmental-sustainability). Od 2018 r. MAS prowadzi również ćwiczenia analizy scenariuszy klimatycznych i integruje je ze swoją regularną oceną stabilności finansowej.

Od 2025 r. spółki giełdowe i duże spółki nienotowane na giełdzie są zobowiązane do ujawniania informacji zgodnie ze standardami Międzynarodowej Rady ds. Standardów Zrównoważonego Rozwoju (ISSB). Nowe obowiązki w zakresie sprawozdawczości klimatycznej będą wdrażane etapami. Monetary Authority of Singapore wprowadził wytyczne dotyczące zarządzania ryzykiem środowiskowym dla instytucji finansowych oraz obowiązkowe raportowanie ESG dla spółek notowanych na Singapore Exchange (SGX). W grudniu 2023 r. MAS opublikowało taksonomię Singapur−Azja, pierwszą na świecie koncepcję kategorii „przejściowej”. Ma ona ułatwić zarządzanie wycofywaniem energii węglowej w regionie. Również MAS i ACRA (Accounting and Corporate Regulatory Authority), na podstawie rekomendacji SRAC (Sustainability Reporting Advisory Committee), planują rozszerzyć obowiązki klimatyczne na duże prywatne firmy do FY 2027. Aby zrealizować te plany, ACRA utworzyło Sustainability Reporting Office (SRO) w celu opracowania i wdrożenia planu raportowania zrównoważonego rozwoju i wdrożenia efektywnego i zgodnego z normami systemu raportowania zrównoważonego rozwoju i klimatu (assurance) dla spółek zarejestrowanych w Singapurze (https://www.acra.gov.sg/accountancy/sustainability-reporting).

W 2023 r. wprowadzono kodeks postępowania dla dostawców ocen ESG, mający na celu zwiększenie przejrzystości i wiarygodności ocen ESG (https://www.financierworldwide.com/a-new-dawn-for-esg-regulation-in-singapore). Dodatkowo, w Singapurze przepisy dotyczące ochrony konsumentów zabraniają organizacjom prowadzenia akcji reklamowych i marketingowych, które fałszywie przedstawiają ich działania – oraz same organizacje – jako ekologiczne. Głównym aktem prawnym jest ustawa o ochronie konsumentów (uczciwy handel) z 2003 r. (CPFTA) (https://sso.agc.gov.sg/act/cpfta2003).

Indonezja − „Net Zero 2060” i zielone finanse

Indonezja zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2060 r. Energy Sector Roadmap przygotowany przez IEA we współpracy z ministerstwem energetyki (MEMR) określa szczegółowy plan działania, w którym do 2030 r. co najmniej 80 % redukcji emisji w sektorze energetycznym ma pochodzić z efektywności energetycznej, OZE i elektryfikacji transportu. W ramach tej strategii Indonezja planuje:

  • zwiększenie udziału energii odnawialnej do 23% w miksie energetycznym do 2025 r.,
  • stopniowe wycofywanie się z energetyki węglowej,
  • rozwój zielonych finansów i inwestycji.

W Strategicznym Planie RPJPN 2025–2045 opublikowanym w maju 2025 r., podkreślono, że priorytetem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej, stanowiącej integralny element wizji “Golden Indonesia 2045” – przekształcenia kraju w gospodarkę o wysokich technologiach i niskim poziomie emitowania CO₂.

Instytucją odpowiedzialną za kwestie ESG jest Otoritas Jasa Keuangan − Indonezyjski Urząd Usług Finansowych (OJK), a instytucją wspierającą Ministerstwo Środowiska i Leśnictwa. W 2017 r. OJK wprowadził Regulację nr 51/POJK.03/2017, nakładającą obowiązek wdrażania zasad zrównoważonego finansowania na instytucje finansowe i spółki publiczne (https://www.acra.gov.sg/accountancy/sustainability-reporting). W 2023 r. wprowadzono nową taksonomię zielonych inwestycji (TKBI), obejmującą również inwestycje w elektrownie węglowe spełniające określone kryteria (https://practiceguides.chambers.com/practice-guides/esg-2024/indonesia/trends-and-developments). Zgodnie z Regulacją nr 51/POJK.03/2017, instytucje finansowe i spółki publiczne są zobowiązane do corocznego składania raportów zrównoważonego rozwoju, obejmujących aspekty środowiskowe, społeczne i zarządzania. W 2021 r. OJK wydał poradnik nr 16/SEOJK.04/2021, określający formę i treść raportów ESG.

Sri Lanka −Carbon Net Zero by 2050

Sri Lanka przyjęła roadmapę „Carbon Net Zero by 2050”, w której założono cel − 70% udziału OZE w produkcji energii do 2030 r. oraz neutralność emisji do 2050 r. Raportowanie ESG oparte na GRI dominowało w największych 100 firmach. Chartered Accountants of Sri Lanka (CA Sri Lanka) wydała lokalne wersje tych standardów, oznaczone jako SLFRS S1 i SLFRS S2, które zaczęły obowiązywać od 1.1.2025 r. (https://www.casrilanka.com/casl/index.php?id=4069&option=com content). W dniu 5.5.2025 r. Centralny Bank Sri Lanki, członek Sieci Zrównoważonej Bankowości i Finansów (SBFN), uruchomił Mapę Drogową Zrównoważonych Finansów 2.0, ważny kamień milowy w drodze kraju do zrównoważonego rozwoju (https://www.sbfnetwork.org/central-bank-of-sri-lanka-launches-the-sustainable-finance-roadmap-2-0/).

Malediwy

Na Malediwach Urząd ds. Rozwoju Rynku Kapitałowego (CMDA), jako członek Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), zobowiązał się do wdrożenia ram dotyczących raportowania informacji o zrównoważonym rozwoju przez spółki. United Nations Development Programme i CMDA (Capital Market Development Authority)wspólnie tworzą pierwsze ramy ESG dla sektora prywatnego (https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2024-10/maldives sustainability reporting framework.pdf) – projekt ruszył w październiku 2024 r. Docelowo obowiązek raportowania ma wejść w życie od 2027 r. W lutym 2025 r. UNDP Malediwy nawiązało współpracę z Malediwskim Urzędem Monetarnym, która ma na celu zwiększenie stabilności i zrównoważoności ubezpieczeń w kraju.

Podsumowanie

Opisane kraje podejmują konkretne działania w kierunku zrównoważonego rozwoju, wprowadzając kompleksowe strategie dekarbonizacji, standardy raportowania ESG oraz regulacje dotyczące praw człowieka. Wyznaczają one kierunki zmian, które powinny być drogowskazem dla innych krajów, które jeszcze nie widzą potrzeby podjęcia wysiłku na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i odporności klimatycznej. Działania krajów azjatyckich mają kluczowe znaczenie dla globalnych poczynań na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym, zwłaszcza w czasie niestabilności geopolitycznej i deregulacji.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź