Od 16 maja 2020 r. kwoty wolne od potrąceń z wynagrodzenia za pracę mogą być wyższe o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ma na utrzymaniu. Od tego dnia zmiana warunków zatrudnienia cudzoziemca nie wymaga zmiany dokumentu legalizującego jego pracę w Polsce.
Tarcza antykryzysowa 3.0 to nieoficjalna nazwa ustawy z 14.5.2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 875). Zmienia ona m.in. tzw. specustawę, czyli ustawę z 2.3.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.). Modyfikuje również wiele innych ustaw. Większość regulacji tarczy 3.0 weszła w życie 16 maja 2020 r.
7 rozwiązań dotyczących zatrudnienia w tarczy antykryzysowej 3.0
L.p. | Rodzaj rozwiązania | Sposób realizacji |
1. | Wykonywanie pracy przez pracowników i osoby świadczące pracę w jednostkach pomocy społecznej podczas odbywania w nich kwarantanny
(art. 4e specustawy dodany art. 46 pkt 3 tarczy antykryzysowej 3.0) |
– Dotyczy pracowników i osób świadczących pracę w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej świadczących usługi całodobowo, noclegowniach oraz innych placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom starszym, niepełnosprawnym lub przewlekle chorym w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej – podczas odbywania w nich obowiązkowej kwarantanny
– Praca może być świadczona w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii, w sytuacjach szczególnych związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, w celu zapewnienia niezbędnej pomocy osobom przebywającym w wymienionych jednostkach – Wykonywanie pracy określonej w umowie o pracę podczas obowiązkowej kwarantanny jest dopuszczalne za zgodą takich zatrudnionych – Za pracę będzie przysługuje pełne wynagrodzenie zamiast wynagrodzenia chorobowego lub świadczeń chorobowych |
2. | Wykluczenie państwowych osób prawnych z grupy uprawnionych do ubiegania się o wsparcie z FGŚP
(art. 15g ust. 1 specustawy zmieniany art. 46 pkt 10 tarczy antykryzysowej 3.0) |
Państwowe osoby prawne w rozumieniu przepisów o finansach publicznych zostały wyłączone z grona uprawnionych do ubiegania o dofinansowanie ze środków FGSP na ochronę miejsc, do którego zostały włączone na podstawie tarczy antykryzysowej 2.0 18.4.2020 r. z mocą od 1.4.2020 r. |
3. | Dofinansowanie ze środków FGŚP do wynagrodzeń osób zatrudnionych przez podmioty mające tytuł prawny do zabytku
(art. 15ga specustawy dodany art. 46 pkt 11 tarczy antykryzysowej 3.0) |
– Podmiotem uprawnionym do dofinansowania jest osoba prawna, jednostka organizacyjna ze zdolnością prawną, lecz bez osobowości prawnej, a także osoba fizyczna – którym przysługuje tytuł prawny do zabytku o statusie pomnika historii lub zabytku wpisanego na Listę̨ dziedzictwa światowego
– Wniosek o dofinansowanie może złożyć podmiot, który łącznie spełnia trzy warunki: 1) zatrudniał minimum 50 pracowników na dzień ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego oraz na dzień złożenia wniosku, 2) zanotował spadek dochodów z zabytku w następstwie ograniczeń związanych z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii o minimum 25%, obliczony jako stosunek dochodów uzyskiwanych z zabytku z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego po 1.1.2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku w porównaniu do dochodów z miesiąca poprzedniego; za miesiąc uważa się̨ także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych – w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się̨ w dniu innym niż pierwszy dzień́ danego miesiąca kalendarzowego. 3) nie uzyskał ze środków publicznych dofinansowania do wynagrodzeń w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłat – Dofinansowanie przysługuje do wynagrodzenia pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą, umowy o dzieło, umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, zatrudnionych przez niego nieprzerwanie przez minimum 3 miesiące bezpośrednio poprzedzające ogłoszenie stanu zagrożenia epidemicznego, którzy wykonują̨ czynności zawodowe dotyczące zabytku lub infrastruktury z nim związanej – Maksymalna wartość dofinansowania to 80% wynagrodzenia brutto pracowników, lecz nie więcej niż̇ 100% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz należnych od tych wynagrodzeń́ składek na ubezpieczenie społeczne, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy – Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż̇ 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału – Maksymalny okres dofinansowania wynosi 3 miesiące – W stosunku do jednego zabytku o dofinansowanie może wystąpić tylko jeden podmiot |
4. | Podstawy zatrudniania cudzoziemców
(art. 15z5 i art. 15z7 specustawy dodane art. 46 pkt 13 tarczy antykryzysowej 3.0) |
– Cudzoziemiec może wykonywać pracę na zmienionych warunkach bez konieczności zmiany zezwolenia: na pobyt czasowy i pracę, na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, na pracę albo pracę sezonową, a także bez obowiązku uzyskania nowego zezwolenia lub wpisania nowego oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń
– Zmienione warunki muszą być skutkiem polecenia pracy zdalnej (art. 3 specustawy), obniżenia wymiaru czasu pracy (art. 15g ust. 8 specustawy) lub zastosowania elastycznych form czasu pracy, w tym zastosowania równoważnego systemu czasu pracy (art. 15x ust. 1 i art. 15zf ust. 1 specustawy) – Powyższe zasady mają też zastosowanie do zezwoleń na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa oraz w celu mobilności długoterminowej i krótkoterminowej – Zezwolenie na pracę nie jest wymagane w czasie stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 oraz do upływu 30. dnia następującego po odwołaniu ostatniego z tych stanów, jeśli cudzoziemiec świadczy pracę sezonową oraz posiada – ważne po 13 marca 2020 r. – zezwolenie na pracę lub oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy |
5. | Dofinansowanie od starosty dla pracodawców zatrudniających niepełnosprawnych
(art. 15zze1 specustawy dodany art. 46 pkt 17 tarczy antykryzysowej 3.0) |
– Dotyczy pracodawców mających status mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, otrzymujących dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego na podstawie przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
– Dofinansowanie na podstawie umowy zawartej ze starostą przysługuje w części niepokrywającej z dotychczasowym dofinansowaniem – Wyłączenie zasady braku dofinansowania w części, w której te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych |
6. | Brak postępowań kwalifikacyjnych dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie
(art. 48 tarczy antykryzysowej 3.0) |
– Postępowania kwalifikacyjne nie będą przeprowadzane w całym 2020 r.
– Zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie w 2020 r. oraz opłatę wniesioną za udział w tym postępowaniu Krajowa Szkoła Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego zwróci pracownikowi służby cywilnej |
7. | Podwyższenie kwot wolnych od potrąceń
(art. 52 tarczy antykryzysowej 3.0) |
– Kwoty wolne od potrąceń z wynagrodzenia za pracę (art. 871 § 1 KP) mają być wyższe o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ten ma na utrzymaniu, jeżeli z powodu podjętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działań służących zapobieganiu zarażeniem wirusem SARS-CoV-2, pracownikowi zostało obniżone wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu
– Członek rodziny to: małżonek albo rodzic wspólnego dziecka oraz dziecko w wieku do ukończenia 25. roku życia, a także dziecko, które ukończyło 25. rok życia legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeżeli w związku z tą niepełnosprawnością przysługuje świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy, albo zasiłek dla opiekuna – Dziecko to dziecko własne pracownika, współmałżonka, a także rodzica wspólnego dziecka; do członków rodziny nie zalicza się dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego, dziecka pozostającego w związku małżeńskim, a także pełnoletniego dziecka posiadającego własne dziecko |
Autorka: Jadwiga Sztabińska
2020-05-18