1. Zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług
System obniżonych stawek VAT:
W zakresie systemu obniżonych stawek VAT projekt przewiduje:
1) objęcie 0% stawką VAT statków ratowniczych i łodzi ratunkowych, które są wykorzystywane na morzu, a nie są statkami i łodziami pełnomorskimi (zmiany w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b VATU),
2) utrzymanie stosowania stawki VAT 8% dla wyrobów medycznych dopuszczonych do obrotu na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych (zmiana w art. 145c VATU),
3) likwidację stawki obniżonej VAT dla tzw. żywych koniowatych (uchylenie poz. 7 pkt 1 załącznika nr 3 do VATU – Konie, osły, muły i osłomuły, żywe – CN 0101),
4) objęcie podstawową stawką podatku VAT dostawy wyrobów z konopi siewnej (Cannabis sativa) – do palenia lub do wdychania bez spalania (zmiana treści poz. 9 załącznika nr 3 do VATU),
5) doprecyzowanie brzmienia poz. 10 załącznika nr 3 do VATU – Nawozy i środki ochrony roślin – zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, oraz pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych,
6) obniżenie stawki VAT na dostawy kubeczków menstruacyjnych z 23% do 5%.
Przedłużenie funkcjonowania mechanizmu odwróconego obciążenia:
Chodzi tutaj o przedłużenie funkcjonowania mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem w odniesieniu do gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Czasowe odwrotne obciążenie podatkiem gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych wprowadzone zostało 1.4.2023 r. Regulacje w przedmiotowym zakresie (art. 145e–145k VATU) mają charakter przepisów epizodycznych i obowiązują do 28.2.2025 r. Rozwiązania wprowadzono w oparciu o art. 199a ust. 1 lit. a i e dyrektywy 2006/112/WE. Mechanizm ma charakter prewencyjny i jest stosowany przez wiele państw członkowskich.
Brak zmiany polegającej na przedłużeniu ww. mechanizmu skutkowałby jego wygaśnięciem po 28.2.2025 r., co rodzi potencjalne ryzyko pojawienia się w Polsce nadużyć z udziałem tzw. znikających podatników, oraz zwiększenie dla podmiotów kosztów uczestnictwa na rynku giełdowym, pogorszenie ich płynności finansowej oraz zmniejszenie konkurencyjności giełdy względem giełd z innych państw członkowskich.
2. Zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi
W tyk zakresie proponowane zmiany obejmują:
1) uchylenie zmian ustawowych zawartych w ustawie z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2105 ze zm., dalej: ustawa nowelizująca), w zakresie PrPrzed oraz VATU:
a) w PrPrzed w zakresie rezygnacji z obowiązku zapewnienia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, poprzez uchylenie ust. 3 w art. 19a PrPrzed,
b) w VATU, w konsekwencji powyższego, proponuje się uchylenie przepisu nakładającego na podatnika karę pieniężną za brak zapewnienia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym – art. 111 ust. 6kb VATU,
2) utrzymanie zastępczego raportowania przez agentów rozliczeniowych poprzez:
a) zmianę w KASU,
b) zmianę w KKS.
Obecnie przepisy w zakresie przesyłania danych przez agentów rozliczeniowych mają charakter czasowy i zostały wprowadzone w przepisach epizodycznych. W związku z tym w KASU proponuje się dodanie przepisów w zakresie raportowania danych przez agentów rozliczeniowych. Dodatkowo w zakresie obowiązku przesyłania danych przez agentów obecnie w KASU (w rozwiązaniach epizodycznych) znajdują się również przepisy dotyczące kar za udaremnianie lub utrudnianie kontroli danych o transakcjach płatniczych, które wobec zmiany charakteru tych przepisów winny być zawarte w KKS.
3. Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
Wprowadzenie możliwości zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w kraju w celu ich wywozu za granicę:
W aktualnym stanie prawnym przepisy akcyzowe uniemożliwiają zwrot podatku akcyzowego zapłaconego od samochodu osobowego, który został czasowo zarejestrowany w celu wywozu, a następnie został wywieziony poza granice kraju. Zwrot akcyzy przysługuje tylko od samochodów osobowych, które przed wywozem nie były zarejestrowane w kraju. Przyczyną wprowadzanej regulacji jest zmiana dotychczasowej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, która nastąpiła po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17.5.2023 r. w sprawie C-105/22, w którym TSUE odróżnił rejestrację czasową pojazdu z urzędu stanowiącą część zwykłego procesu rejestracji, którego celem jest definitywne dopuszczenie pojazdu do ruchu na terytorium danego kraju, od rejestracji czasowej dokonanej na wniosek właściciela samochodu w celu umożliwienia wywozu pojazdu za granicę. Zgodnie z aktualną linią orzeczniczą czasowa rejestracja samochodu osobowego w celu jego przemieszczenia poza granicę kraju nie stanowi przeszkody do uzyskania zwrotu podatku akcyzowego.
Wprowadzenie zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych podlegających profesjonalnej rejestracji:
Obecne przepisy AkcyzU wymagają, w odniesieniu do samochodów osobowych wykorzystywanych do celów badawczych i prac rozwojowych, które podlegają profesjonalnej rejestracji i są sprowadzane na terytorium kraju zapłaty akcyzy. Proponowana zmiana ma na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej przez podmioty, które prowadzoną działalność badawczo-rozwojową w zakresie testowania nowych rozwiązań technologicznych w samochodach osobowych oraz zwiększenie konkurencyjności motoryzacyjnej branży badawczej w Polsce wobec innych państw.
4. Rozszerzenie upoważnienia dla Ministra Finansów w zakresie schemy JPK CIT i JPK PIT
Przewiduje się dokonanie zmiany w ustawie nowelizującej odnoszących się do podatków dochodowych w zakresie rozszerzenia fakultatywnego upoważnienia ustawowego dla Ministra Finansów do wydania rozporządzenia ograniczającego zakres danych podlegających przekazaniu w formie ustrukturyzowanej (schemy JPK).Obecnie przepisy dają Ministrowi Finansów możliwość określenia w drodze rozporządzenia m.in. podmiotów zwolnionych z obowiązku prowadzenia, np. ksiąg rachunkowych, przy użyciu programów komputerowych i ich przesyłania w formie ustrukturyzowanej. Jednocześnie z uwagi na brzmienie tych regulacji, nie ma możliwości wydania przez Ministra Finansów rozporządzenia zwalniającego podatników z samego przesyłania w formie ustrukturyzowanej całości lub części ksiąg.
Powoduje to, że możliwości korzystnego działania Ministra Finansów są znacznie ograniczone, na co zwracają uwagę podatnicy, którzy podnoszą konieczność dokonania odpowiednich zmian dających Ministrowi Finansów możliwość wprowadzenia w drodze rozporządzenia stosownych regulacji. Zmiana ta będzie zatem korzystna dla podatników.
Źródło: https://www.gov.pl/