Zamiast wszczynać kontrole, prosimy podatnika o wyjaśnienie

W internecie pojawiło się pana pismo wzywające podatnika do wyjaśnienia, dlaczego jego dochody w 2017 r. spadły w stosunku do dochodów z 2016 r. Pismo wywołało burzę, o czym pisaliśmy w artykule „Firmy muszą się tłumaczyć fiskusowi ze spadku dochodów” (www.gazetaprawna.pl). Dlaczego urząd w ogóle o to pyta?

Przemysław Polkowski naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie: Przede wszystkim należy wyjaśnić, że Drugi Mazowiecki US jest urzędem wyspecjalizowanym, co oznacza, że zajmuje się tylko dużymi podatnikami. Zasadniczo obsługujemy firmy zarządzane przez obcokrajowców i największe międzynarodowe koncerny. W związku z prowadzonymi inwestycjami często występują one o zwrot podatku lub nadpłat. Kwoty te opiewają na kilkadziesiąt, a nawet kilkaset milionów złotych. W tych przypadkach musimy sprawdzić, czy zwrot się należy. Kiedyś wiązało się to z wizytą urzędnika, przesłuchaniami, sporządzaniem protokołów. Po reformie Krajowej Administracji Skarbowej takie działania staramy się przeprowadzać, wykorzystując metody jak najmniej inwazyjne dla podatnika. Dlatego nie przychodzimy na kontrolę, tylko prosimy o wyjaśnienia. To nowe, przyjazne podejście.

Internautów oburzyło jednak to, że organ pyta o spadek dochodów. Padły nawet zarzuty, że ingeruje w prowadzenie biznesu…

Pismo faktycznie może być źle zrozumiane przez osoby, które nie zajmują się podatkami, bo pada w nim słowo „dochód”. Pytanie zasadniczo kierowane jest jednak do księgowych. Oni natomiast powinni wiedzieć, że chodzi o koszty związane z inwestycjami, które pomniejszają przychód. W jednym roku bowiem przedsiębiorca może mieć bardzo wysokie dochody i zapłacić wysoki podatek, a w kolejnym wystąpić o milionowy zwrot daniny. Nie prosimy o wyjaśnienie tylko dlatego, że przedsiębiorca wykazał niższy dochód niż rok wcześniej. Prosimy głównie wtedy, gdy wnioskuje on o zwrot dużych kwot z budżetu państwa.

Jak często urząd wysyła takie pisma do przedsiębiorców?

To raczej incydentalne przypadki. Nie spotkałem się natomiast z negatywną reakcją podatników na takie pisma.©℗

Agnieszka Pokojska




 

Przetestuj System Legalis

 
Zadzwoń:
22 311 22 22
Koszt połączenia wg taryfy operatora.
lub zostaw swoje dane, a Doradca zdalnie
zbada Twoje potrzeby i uruchomi dostęp

W polu numeru telefonu należy stosować wyłącznie cyfry (min. 9).


Wyślij

* Pola wymagane

Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.


Wydawnictwo C.H.Beck
ul. Bonifraterska 17
00-203 Warszawa
Tel: 22 311 22 22
E-mail: legalis@beck.pl
NIP: 522-010-50-28, KRS: 0000155734
Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy
w Warszawie Kapitał Spółki: 88 000 zł

Zasady przetwarzania danych osobowych