Wytyczne mają pomóc również instytucjom zamawiającym w skutecznym przeglądzie ofert, identyfikacji ofert o nietypowo niskich cenach oraz dostosowaniu swoich zamówień tak, aby dokonać wyboru najbardziej innowacyjnej, prospołecznej lub ekologicznej opcji. W związku z tym wytyczne dotyczą przede wszystkim następujących zagadnień:
- dostępu wykonawców zagranicznych – tylko przedsiębiorstwa z państw trzecich, z którymi UE podpisała wiążące międzynarodowe lub dwustronne umowy o wolnym handlu obejmujące zamówienia publiczne, mają zagwarantowany dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych, a inne przedsiębiorstwa mogą zostać wykluczone; ponadto państwa członkowskie mogą wedle swojego uznania ograniczać dostęp do swoich rynków w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa,
- odrzucania nietypowo tanich ofert – przypomniano o możliwości odrzucania takich ofert oraz zamieszczono listę kontrolną pytań, które organy mogą zadać oferentowi, aby otrzymać wyjaśnienia na temat ceny,
- zamówień publicznych opartych na jakości – zawarto konkretne przykłady strategicznych zamówień i wyjaśniono, w jaki sposób można określić i egzekwować normy społeczne, środowiskowe i dotyczące pracy w ramach procedury udzielania zamówień publicznych, niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwa je składające mają siedzibę w UE, czy też nie.