W Dz.U. z 2019 r. pod poz. 1622 opublikowano ustawę z 31.7.2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (dalej: ustawa).
Świadczenie uzupełniające przysługuje:
Ustalenie prawa do świadczenia uzupełniającego następuje na wniosek osoby uprawnionej składany odpowiednio do organu wypłacającego świadczenie emerytalno-rentowe albo rentę socjalną, a w przypadku pozostałych osób uprawnionych – do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Natomiast przyznanie prawa do świadczenia uzupełniającego, odmowa prawa do świadczenia uzupełniającego, zmiana wysokości świadczenia uzupełniającego oraz stwierdzenie ustania prawa do świadczenia uzupełniającego następuje w drodze decyzji.
Świadczenie uzupełniające:
Ze świadczenia uzupełniającego nie dokonuje się potrąceń i egzekucji.
Świadczenie uzupełniające, koszty obsługi wypłaty tego świadczenia oraz koszty obsługi wniosku o świadczenie uzupełniające są finansowane ze środków Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Koszty obsługi wynoszą łącznie 2% kwoty przeznaczonej na wypłatę świadczenia uzupełniającego. Natomiast w przypadku prawa do świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy, lub ich zbiegu, wypłacanych przez organy właściwe inne niż ZUS lub KRUS, świadczenie uzupełniające oraz koszty obsługi sfinansuje budżet państwa.
Szacuje się, że wnioski o przyznanie świadczenia uzupełniającego może złożyć ok. 850 000 osób.
Z art. 27 ustawy wynika, że ustalenie prawa do świadczenia uzupełniającego, na wniosek złożony do 30.11.2019 r., następuje w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji. Świadczenie uzupełniające przysługuje od miesiąca złożenia wniosku o świadczenie uzupełniające, na zasadach określonych w ustawie.
Natomiast art. 26 ustawy poświęcono osobom, które posiadają orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności i nie posiadają orzeczenia wymienionego w art. 2 ust. 1 ustawy, czyli orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji albo orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji, albo orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i niezdolności do samodzielnej egzystencji, albo orzeczenie o całkowitej niezdolności do służby i niezdolności do samodzielnej egzystencji. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (do 1.4.2020 r.), osoby posiadające w tym dniu wspomniane orzeczenie, mogą wystąpić z wnioskiem o wydanie tego orzeczenia wraz z wnioskiem o świadczenie uzupełniające, jeżeli jest spełniony warunek określony w art. 2 ust. 2 ustawy. W przypadku wydania orzeczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy, świadczenie uzupełniające przysługuje od miesiąca złożenia wniosku o świadczenie uzupełniające, na zasadach określonych w ustawie.
Zmiany w innych ustawach
Świadczenie uzupełniające objęto przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego do osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 100a ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.; dalej: PDOFizU). Ponadto, świadczenie uzupełniające nie będzie wliczane do limitu dochodu umożliwiającego skorzystanie z ulgi rehabilitacyjnej, o którym mowa w art. 26 ust. 7e PDOFizU.
Poza wspomnianym dochodem ustawa wprowadził też zmiany w innych ustawach z zakresu pomocy społecznej oraz innego wsparcia, i tak:
Zmianę wprowadzono też do ustawy z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze z.; dalej: FinPubU). Z art. 50 ust. 1a FinPubU wynika, że w przyjmowanych przez Radę Ministrów projektach ustaw, których skutkiem finansowym może być zmiana poziomu wydatków jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, określa się w treści projektu maksymalny limit tych wydatków wyrażony kwotowo, na okres 10 lat budżetowych wykonywania ustawy, oddzielnie dla każdego roku, poczynając od pierwszego roku planowanego wejścia w życie ustawy.
Przy czym przepisu tego nie stosuje się do przyjmowanego przez Radę Ministrów projektu ustawy, której skutkiem może być zwiększenie, w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, wydatków budżetu państwa wymienionych w art. 50 ust. 6 FinPubU, w tym także dotacji celowej dla Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych na dofinansowanie świadczenia uzupełniającego, kosztów obsługi wypłaty świadczenia uzupełniającego i kosztów obsługi wniosku o to świadczenie (art. 50 ust. 6 pkt 7a FinPubU). Zmiana ta wchodzi w życie 1.1.2020 r.
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.