O wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie do Dyrektora KIS zwrócił się podatnik, chcący się dowiedzieć czy osiągane przez siebie przychody z tytułu wykonywania działalności polegającej na przewozie ładunków pojazdem ciężarowym o ładowności powyżej 2 ton, może opodatkować stawką 5,5 %. Zdaniem podatnika błędnie bowiem stosował w okresie od 2020 r. do 2023 r. stawkę 8,5%.
W opisie stanu faktycznego podatnik wskazał m.in., że pojazd, którym wykonuje on przewóz ładunków użytkuje na podstawie protokołu przekazania, natomiast kontrahent będący zleceniodawcą posiada prawny tytuł do własności pojazdu. On również pokrywa wszystkie koszty związane z realizacją transportu takie jak: zakup paliwa, naprawy pojazdu, opłaty drogowe, utrzymanie powierzonego podatnikowi pojazdu ciężarowego. Podatnik natomiast fizycznie wykonuje przewóz ładunków jako kierowca powierzonego mu pojazdu.
Dyrektor KIS przyznał podatnikowi rację i stwierdził, że osiągane przez podatnika przychody z tytułu świadczenia usług kierowania pojazdem ciężarowym o ładowności powyżej 2 ton, służącym do przewozu ładunków, mogą być opodatkowane stawką 5,5% ryczałtu:
1) w okresie do 31.12.2020 r. – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a RyczałtU (w brzmieniu obowiązującym od 1.1.2017 r. do 31.12.2020 r.),
2) w okresie od 1.1.2021 r. do chwili obecnej – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a RyczałtU (w brzmieniu obowiązującym od 1.1.2021 r. do chwili obecnej).
Ponadto Dyrektor KIS wskazał, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego towarów istotna jest techniczna możliwość przewiezienia ładunku o określonym tonażu. Fakt wykonywania powyższej działalności nieswoim pojazdem nie ma zatem w tym przypadku żadnego znaczenia.