W opisanym przypadku, dla skutecznego wprowadzenia zmian w regulaminie wynagradzania, konieczne jest podanie tych zmian do wiadomości pracowników w sposób przyjęty w zakładzie pracy. Jeśli przyjętym sposobem jest publikacja na tablicy ogłoszeń, będzie to sposób wystarczający. Natomiast jeśli stosowaną praktyką jest indywidualne informowanie pracowników, należy zastosować właśnie ten sposób. Istotne jest zatem jedynie ustalenie, jaka forma przekazywania takich informacji obowiązuje w zakładzie.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź

Zgodnie z art. 772 § 6 ustawy Kodeks pracy (dalej: KP) regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Z kolei na podstawie art. 772 § 5 w zw. z art. 24113 KP korzystniejsze postanowienia regulaminu wynagradzania, z dniem jego wejścia w życie, zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.

Natomiast postanowienia regulaminu wynagradzania mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.

Przy wypowiedzeniu dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy nie mają zastosowania przepisy ograniczające dopuszczalność wypowiadania warunków takiej umowy lub aktu. Ponadto pracodawca jest obowiązany zawiadomić pracowników o zmianach dotyczących regulaminu wynagradzania (art. 772 § 5 w zw. z art. 24112 § 2 pkt 1 KP).

W odniesieniu do przedstawionej sytuacji, powyższe regulacje oznaczają, że z punktu widzenia obowiązywania regulaminu wynagradzania nie jest wymagane zapoznanie się z nim przez każdego pracownika, lecz wystarczające jest jego podanie do wiadomości w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Zasada ta dotyczy również zmian wprowadzanych do regulaminu. Dodatkowo, zmiana regulaminu wynagradzania, która nie powoduje zmian w treści stosunków pracy pracowników, nie wymaga stosowania wypowiedzeń zmieniających.

Szkolenia z zakresu prawa pracy – aktualna lista szkoleń Sprawdź