Z podanej na stronie rządowej informacji o planowanym projekcie wynika, że proponowane zmiany to szereg istotnych (z punktu widzenia sprawiedliwości podatkowej) propozycji. Zmiany te można podzielić na:
1) zmiany korzystne dla podatników, w tym w szczególności:
a) modyfikacja zakresu zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU, skutkująca objęciem nim dochodów wszystkich organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 PożPubWolontU, w części przeznaczonej na działalność określoną w art. 4 PożPubWolontU (sfera zadań publicznych) z wyłączeniem działalności gospodarczej;
b) zrównanie sytuacji podatkowej osób otrzymujących świadczenie wypłacane na zaspokojenie potrzeb rodziny (ustrój majątkowy między małżonkami nie będzie miał wpływu na opodatkowanie);
c) objęcie zwolnieniem podatkowym kwoty odszkodowania wypłaconej poszkodowanemu przez ubezpieczającego w ramach franczyzy redukcyjnej;
d) objęcie zwolnieniem podatkowym zapomóg otrzymywanych z uwagi na trudną sytuację materialną;
e) objęcie ulgą wydatków termomodernizacyjnych ponoszonych w ramach projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (tzw. projekty parasolowe);
f) jednoznaczne wskazanie, iż podatnik może pomniejszyć o straty z lat ubiegłych dochody stanowiące podstawę obliczenia daniny solidarnościowej;
g) doprecyzowanie i zmiana niektórych przepisów w zakresie opodatkowania zagranicznej spółki kontrolowanej (CFC);
h) dotyczące zasad ustalania przychodów i kosztów w łączeniu spółek bez przyznania udziałów (akcji);
2) zmiany uszczelniające, w tym w szczególności:
a) zmiany uszczelniające regulacje dotyczące opodatkowania fundacji rodzinnej;
b) zmiany w preferencji IP Box – wprowadzenie wymogu zatrudnienia;
c) zmiany w daninie solidarnościowej – poszerzenie podstawy obliczenia daniny solidarnościowej o kwalifikowane dochody opodatkowane IP Box oraz o świadczenia beneficjentów otrzymane z fundacji rodzinnej;
d) dotyczące działań restrukturyzacyjnych, tj. przekształcenia spółek, a także dotyczące zmniejszenia wartości udziałów (akcji), czy wymiany udziałów;
e) dotyczące odliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów komplementariusza spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej;
3) techniczne, porządkujące i doprecyzowujące brzmienie przepisów, w tym w szczególności:
a) likwidacja duplikujących się zwolnień od podatku stypendiów przyznawanych studentom przez jednostki samorządu terytorialnego;
b) uchylenie „martwych” przepisów, m.in. zwolnień i preferencji, dotyczących np.:
– dotacji z budżetu państwa otrzymanych na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów wiejskich (SAPARD);
– wartości rekompensaty pieniężnej otrzymanej na podstawie przepisów o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent;
c) likwidacja wątpliwości interpretacyjnych w zakresie rozumienia zwrotu „środki finansowe” użytego w objętej zwolnieniem od podatku pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich;
d) zmiana dotycząca danych stanowiących podstawę zasilenia zeznań podatkowych w usłudze Twój e–PIT;
e) uporządkowanie przepisu normującego zwolnienie przedmiotowe dla świadczenia mieszkaniowego przewidzianego, na zasadzie praw nabytych, w ustawie o Służbie Ochrony Państwa;
f) wprowadzenie regulacji precyzujących zasady opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w celu usprawnienia stosowania opodatkowania według tej formy;
g) dotyczące działań restrukturyzacyjnych;
h) doprecyzowanie niektórych przepisów dot. cen transferowych.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to przełom III i IV kwartału bieżącego roku.
Źródło: https://www.gov.pl/