Projekt w istotny sposób — pod pewnymi względami rewolucyjny dla administracji publicznej — zmienia zasady kontaktowania się organów władzy z obywatelem. Podstawową sprawą jest wprowadzenie pierwszeństwa korespondencji elektronicznej przed korespondencją tradycyjną (tj. papierową). Organ co do zasady będzie działał z wykorzystaniem dwu projektowanych usług: publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej. Usługi wdroży i obsłuży operator wyznaczony (obecnie Poczta Polska SA). Ustawa będzie miała jednak zastosowanie nie tylko w postępowaniach administracyjnych i podatkowych, ale również cywilnych, karnych czy sądowoadministracyjnych.
W obecnie obowiązujących przepisach KPA, komunikacja elektroniczna organu administracji z obywatelem następuje poprzez skrzynki podawcze ePUAP. Mogą one być jednak wykorzystywane jedynie, gdy obywatel (strona) wyrazi taką wolę. Projekt wprowadza rozwiązanie odmienne – podmiotom niepublicznym (w rozumieniu projektu oznacza to każdy podmiot niebędący podmiotem publicznym, w szczególności osoby fizyczne) umożliwia się założenie skrzynki doręczeń. Jeżeli osoba zdecyduje o wpisaniu skrzynki do bazy adresów elektronicznych, będzie to wystarczające do przyjęcia tej drogi kontaktu jako właściwej, bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń w zakresie doręczania korespondencji.
Podmioty, które nie dokonają wpisu skrzynki doręczeń do bazy adresów elektronicznych, będą mogły wybierać, w jakich sprawach organy będą korespondowały z nimi przy wykorzystaniu usługi doręczenia elektronicznego. To sytuacja podobna do obecnie obowiązujących regulacji co do wykorzystywania skrzynek podawczych ePUAP.
Co od zasady podmiot niepubliczny będzie mógł dysponować tylko jedną skrzynką doręczeń. Po stronie organu administracji publicznej odpadnie zatem problem postępowań wobec osób, które posługują się różnymi adresami (szczególnie w obecnej sytuacji generalnego ignorowania obowiązku meldunkowego przez obywateli). Po stronie obywatela obowiązek informowania organu o każdej zmianie adresu nie będzie już tak istotny, ze względu na przesyłanie korespondencji na jeden i ten sam – generalnie niezmienny – adres skrzynki doręczeń.
Projekt nie wprowadza dla podmiotów niepublicznych generalnego obowiązku zakładania skrzynek doręczeń, nie ma również obowiązku wpisywania ich do bazy adresów elektronicznych. Wyjątkiem są (art. 9 projektu): przedsiębiorcy wpisani do CEIDG lub rejestru przedsiębiorców KRS oraz osoby wykonujące korporacyjne zawody prawnicze (np. adwokaci, radcowie prawni, notariusze i in.). Doręczenia do osób, które nie posiadają skrzynki doręczeń lub zdecydowały się nie korzystać z takiej formy w danej sprawie dokonywane, będą przy wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej.
Usługa hybrydowa w istocie również zakłada wysyłanie przez organ korespondencji opatrzonej podpisem elektronicznym drogą elektroniczną. Pismo nie trafia jednak do skrzynki doręczeń, a zostaje wydrukowane (przekształcone) przez operatora pocztowego. Następnie wydruk zostaje doręczony w formie tradycyjnego listu. Projekt nadaje wydrukom moc równą z mocą dokumentów, z których zostały wykonane.
Jeżeli niemożliwe będzie zarówno doręczenie elektroniczne przy wykorzystaniu usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, jak i skorzystanie z usługi hybrydowej, organ może doręczyć pismo przez pracownika (służbę doręczycielską) lub przesłać pismo tradycyjną przesyłką rejestrowaną.
Projekt ustawy przewiduje zatem pod względem prowadzenia korespondencji trzy kategorie podmiotów:
Projekt przewiduje datę wejścia w życie ustawy na 1 października 2020 r., jednak rozróżnia obowiązywanie przepisów ustawy od rodzaju organu, np.:
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG będą mieli obowiązek uzyskać adres do doręczeń elektronicznych i wpisać go do bazy adresów elektronicznych nie później niż do 30 września 2026 r.
Przedsiębiorcy wpisani do KRS będą mieli obowiązek uzyskać adres do doręczeń elektronicznych i wpisać go do bazy adresów elektronicznych nie później niż do 1 października 2022 r.
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.