Zgodnie projektem rozporządzenia, odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VATU), przysługuje podatnikom, którzy:
1) posiadali kasy rejestrujące w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi;
2) w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (dalej: UsuwSkutkPowU) do końca szóstego miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy, zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a VATU, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Dodatkowo w projekcie wskazuje się, że odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c VATU, przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
1) są poszkodowanymi w rozumieniu UsuwSkutkPowU;
2) mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 UsuwSkutkPowU;
3) prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
4) utrata lub trwałe uszkodzenie kasy rejestrującej nastąpiło na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
5) zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 7a lub art. 111b ust. 3 pkt 2 VATU odpowiednio powiadomili o utracie kasy naczelnika urzędu skarbowego lub posiadają protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy;
6) rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie później niż w ciągu 6 miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili te kasy, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6a VATU;
7) posiadają fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
Natomiast samo odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c VATU, przysługuje podatnikom w wysokości:
1) ceny zakupu kasy rejestrującej bez podatku od towarów i usług, nie więcej jednak niż 1626 zł – w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej;
2) ceny zakupu kasy rejestrującej wraz z podatkiem od towarów i usług, nie więcej jednak niż 2000 zł – w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 VATU.
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c VATU, stosuje się również w przypadku podatników, którzy zakupili kasę rejestrującą w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi w okresie od 16.9.2024 r. do dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia.
Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Źródło: https://legislacja.gov.pl/