Dotychczasowa wysokość opłat za badania techniczne w Polsce należała do jednej z najniższych w Europie. Przeprowadzona przez Ministerstwo Infrastruktury analiza wykazała, że koszty utrzymania stacji kontroli pojazdów w Polsce zasadniczo wzrosły w latach 2020–2024, głównie z powodów wzrostu płac, inflacji, wzrostu kosztów energii, wynajmu i utrzymania infrastruktury wraz z aparaturą oraz opłat administracyjnych.
W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało, by wzrost wysokości opłaty za badanie techniczne samochodu osobowego (które jest najczęściej wykonywanym badaniem) wynosił 53% – do kwoty 149 zł (opłaty za inne rodzaje badań wzrosły proporcjonalnie).
Przykładowe stawki opłat:
- motocykl, ciągnik rolniczy – 94 zł (było 62 zł),
- motorower – 76 zł (było 50 zł),
- samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy o dmc od 3,5 t do 16 t – 234 zł (było163 zł),
- samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy o dmc powyżej 16 t – 269 zł (było 177 zł),
- przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna o dmc do 3,5 t – 119 zł (było 78 zł),
- autobus przeznaczony do przewozu więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą – 304 zł (było 199 zł),
- pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne 96 zł, było 63 zł) – dla samochodu osobowego w sumie 245 zł (było w sumie 161 zł).
Pełna tabela opłat za badania techniczne pojazdów stanowi załącznik do rozporządzenia, które ukazało się w Dz.U. pod poz. 1223 i wchodzi w życie 19.9.2025 r.