Obowiązek zapewnienia warstwy antyodbiciowej lub odpowiedniego filtra istniał już przed 17.11.2023 r. i wynikał z załącznika do rozporządzenia MPiPS z 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Załącznik ten został jednak zmieniony i obecnie pracodawca nie ma już obowiązku zapewnienia monitora wyposażonego we wspomniane warstwy lub filtry.
Organizacja pracy na stanowisku wyposażonym w monitor ekranowy
Kwestie dotyczące organizacji pracy na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowy oraz wymagania bhp dotyczące użytkowanego na tym stanowisku sprzętu „z monitorem” określają przepisy rozporządzenia MPiPS z 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wspomniane rozporządzenie ustala w załączniku minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, wskazując, że monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
1) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
2) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,
3) jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
4) regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.
Ustawienie monitora ekranowego oraz innych elementów wyposażenia nie powinno wymuszać niewygodnych ruchów głowy i szyi, a górna krawędź monitora ekranowego powinna znajdować się na wysokości oczu pracownika. Natomiast ustawienie monitora ekranowego względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła (pkt. 2.1.–2.3. załącznika). Oświetlenie zaś powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej, w szczególności:
1) oświetlenie na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac,
2) należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od monitora ekranowego, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie urządzeń eliminujących nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowisko pracy.
Dopuszcza się stosowanie opraw oświetlenia miejscowego, pod warunkiem, że będą to oprawy niepowodujące olśnienia (pkt. 9.1.–9.2. załącznika).
Monitor matowy czy błyszczący
Przytoczone powyżej przepisy nie określają, czy monitor powinien być matowy, czy „błyszczący”. Nie wymagają także w sposób wyraźny, aby pracodawca był zobowiązany do zapewnienia pracownikowi monitora ze specjalnym filtrem (choć oczywiście pracodawca może zapewnić taki monitor). Kładą natomiast nacisk na to, w jakim miejscu zorganizowane zostanie stanowisko wyposażone w monitor ekranowy. Wymagają bowiem ograniczenia olśnienia bezpośredniego od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienia odbiciowego od monitora ekranowego, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie urządzeń eliminujących nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowisko pracy. Użycie zwrotu „w szczególności” oznacza, że pracodawca może także zastosować inne rozwiązania, aby ograniczyć olśnienie bezpośrednie oraz odbiciowe.
Obowiązek zapewnienia warstwy antyodbiciowej lub odpowiedniego filtra istniał przed 17.11.2023 r. i wynikał z załącznika do rozporządzenia MPiPS z 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Załącznik ten został jednak zmieniony i obecnie pracodawca nie ma już obowiązku zapewnienia monitora wyposażonego we wspomniane warstwy lub filtry (rozporządzenie MPiPS z 18.10.2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe; Dz.U. z 2023 r. poz. 2367).