Stosunkowo niedawno – 30.7.2020 r. – weszło w życie rozporządzenie z 25.5.2020 r. MF w sprawie wzorów tytułów wykonawczych stosowanych w egzekucji administracyjnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 968, dalej WzórTytWykEgzAdmR). Rozporządzenie to zostało wydane na mocy delegacji ustawowej z art. 26 § 2 EgzAdmU. Wskazanym rozporządzeniem został ustalony m.in. nowy wzór tytułu wykonawczego stosowanego w egzekucji należności pieniężnych. Jedna ze zmian (w porównaniu ze wzorem uchylonego tytułu wykonawczego – z rozporządzenia z 8.8.2016 r. MF w sprawie wzorów tytułów wykonawczych stosowanych w egzekucji administracyjnej – t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 850) dotyczy usunięcia w nowym wzorze rubryk z danymi: imię ojca, imię matki.
W istocie rzeczy nie byłoby nic znaczącego w wejściu w życie tego aktu prawnego w tym wspomnianych zmian, jednakże fakt ten (nowy wzór tytułu wykonawczego) może mieć istotne znaczenie w kontekście regulacji prawnych CzystGmU. Otóż, w art. 6m ust. 1b CzystGmU ustawodawca zawarł delegację ustawową dla rady gminy do ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z treścią ww. regulacji:
„1b. Rada gminy określając wzór deklaracji może wymagać podania następujących danych:
1) imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
2) adres nieruchomości;
3) dane stanowiące podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
4) numer telefonu właściciela nieruchomości;
5) adres poczty elektronicznej właściciela nieruchomości;
6) inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego;
7) informacje dotyczące posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne”.
Wskazana regulacja prawna CzystGmU stanowi materialnoprawną podstawę do określenie elementów składowych – wzoru deklaracji na odpady komunalne. Warto zauważyć, że wśród możliwych danych, które rada gminy może żądać od mieszkańców, są m.in. – inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego. Taki zapis wymaga więc skonfrontowania z ww. nowym WzórTytWykEgzAdmR. Jak już wyżej wskazano, wzór ustalony tym nowym rozporządzeniem pozbawiony został m.in. danych w zakresie podawania danych: imię ojca, imię matki. Oczywiście, z punktu widzenia ewentualnej procedury windykacyjnej pozyskiwanie tych danych przez gminę było rozwiązaniem korzystnym.
Co istotne, wskutek wejścia w życie nowych regulacji, aktualnie – w przypadku dokonywania zmian uchwał w sprawie deklaracji na odpady komunalne rada gminy (względnie rada miasta) winna uwzględnić ten fakt – czyli zmiany zakresu danych wzorca tytułu wykonawczego.
Wskazać jednocześnie należy, że w obrocie prawnym jest znacząca ilość uchwał w sprawie wzorów deklaracji właśnie z zapisami dotyczącymi danych (imię ojca, imię matki), co w myśl poprzednio obowiązującego rozporządzenia (tj. rozporządzenia z 8.8.2016 r.) miałoby uzasadnienie, a tym samym regionalna izba obrachunkowa nie miałaby podstaw kwestionować takiego zapisu. Aktualnie jednak, w następstwie nowej treści rozporządzenia, i wskazanego wyżej nowego wzorca tytułu wykonawczego – niezawierającego już danych w postaci imienia ojca i matki – rada gminy (miasta) powinna zmodyfikować dotychczas obowiązujące w sprawie wzorów deklaracji, uchylając fragmenty deklaracji zawierające powyższe sformułowania.
Wniosek
- W uchwałach w sprawie wzorów deklaracji na odpady komunalne wchodzących w życie od 31.7.2020 r. nie ma podstaw, aby rada gminy ustanawiała wymóg podawania ww. danych. Skoro bowiem rada gminy może żądać tylko informacji niezbędnych do wystawienia tytułu wykonawczego, to z racji tego, że z zakresu tych danych (we wzorcu tytułu wykonawczego) ustawodawca usunął: imię matki, imię ojca – to konsekwentnie brak podstaw, aby istniał wymóg podawania tych danych we wzorach deklaracji na odpady komunalne. Względy np. windykacyjne (celowościowe) nie mogą uzasadniać wymogu żądania tych danych.
- Z uwagi na zmianę stanu prawnego należy także dostosować do nowych wymogów dotychczas obowiązujące uchwały w sprawie wzorów deklaracji na odpady komunalne, które weszły w życie jeszcze przed WzórTytWykEgzAdmR.
Końcowo warto dodać, że niedostosowanie się przez gminę do ww. wymogów, może skutkować interwencją nadzorczą i stwierdzeniem nieważności w części uchwały w sprawie wzoru deklaracji na odpady komunalne.