Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości to instytucja, której celem jest realizacja programów rozwoju gospodarki, wspierających działalność innowacyjną i badawczą małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), rozwój regionalny, wzrost eksportu, rozwój zasobów ludzkich oraz wykorzystywanie nowych technologii w działalności gospodarczej.
PARP jest w związku z tym zaangażowana w realizację krajowych i międzynarodowych przedsięwzięć, finansowanych ze środków funduszy strukturalnych, budżetu państwa oraz programów wieloletnich Komisji Europejskiej. PARP bierze też aktywny udział w tworzeniu i efektywnym wdrażaniu polityki państwa w zakresie przedsiębiorczości, innowacyjności i adaptacyjności kadr. Na działalność PARP przeznaczone są znaczne środki finansowe, dlatego też powinna być ona sprawnie zarządzana, a jej funkcjonowanie powinno opierać się o stabilne ramy prawne. Omawiana nowelizacja ustawy z 9.11.2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. z 2000 r. nr 109 poz. 1158 ze zm., dalej jako UtwPARPU) ma w związku z tym na celu dostosowanie przepisów dotyczących PARP do przepisów unijnych dotyczących finansowania działań będących w kompetencji Agencji.
Nowelizacja ma na celu dostosowanie przepisów o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dwóch unijnych rozporządzeń: rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17.6.2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu tekst mający znaczenie dla EOG (Dz.Urz. UE L 187/1 z 2014 r.) i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z 18.12.2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis Tekst mający znaczenie dla EOG (Dz.Urz. UE L 352/1 z 2013 r.).
Główne problemy związane z dotychczasowym działaniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczą:
Zmiany, jakie wprowadza nowelizacja można podzielić na trzy grupy:
Efektem wprowadzanych zmian ma być usprawnienie prac Agencji, w tym efektywniejsza obsługa beneficjentów. Celem ustawodawcy jest także zminimalizowanie prawdopodobieństwa występowania nieprawidłowości przy wykorzystaniu przez beneficjentów środków pomocowych, rozdysponowywanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Uzupełnieniu uległy ustawowe zadania Agencji oraz sposób ich realizacji. Zmiany objęły m.in. zakres wdrażania instrumentów finansowych oraz możliwości przyznawania pomocy finansowej w formie nagród. Ustawodawca potwierdził także możliwość realizacji działań w zakresie współpracy rozwojowej w porozumieniu z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii oraz zaangażowania Agencji w realizację programów międzynarodowych. Dzięki zmianom przepisów Agencja uzyskała także możliwość realizacji zadań na podstawie umów o wspólne przedsięwzięcie, zawieranych z innymi podmiotami.
Najważniejsze zmiany, jakie mają na celu usprawnienie prac Agencji to:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest jedyną agencją wykonawczą, poza Agencją Mienia Wojskowego, w której działa rada nadzorcza. Nowelizacja zakłada likwidację rady nadzorczej PARP. Według ustawodawcy są inne mechanizmy pozwalające na skuteczny nadzór nad pracami Agencji, w tym nadzór wydatkowania środków unijnych przez Instytucję Zarządzającą lub Instytucję Pośredniczącą, czy też zatwierdzanie dokumentów programowych i sprawozdawczych przez ministra właściwego ds. Gospodarki.
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.