Nowe zasady naliczania stażu pracy
Sejm przyjął tzw. ustawę stażową. Zakłada ona, że do stażu pracy będą wliczały się okresy prowadzenia działalności gospodarczej oraz pracy na podstawie umów zleceń. To zmiana od lat postulowana m.in. przez związki zawodowe, zwracające uwagę na niesprawiedliwość dotychczasowego prawa. Projekt ustawy powstał w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Pracownicy, którzy w przeszłości pracowali na umowie zlecenie czy prowadzili działalność, otrzymają nowe uprawnienia wynikające z zaliczenia tych okresów do stażu pracy.
Zgodnie z ustawą do stażu pracy wliczać się będą:
- okresy prowadzenia pozarolniczej działalności oraz współpracy z osobą prowadzącą działalność,
- okres zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
- okresy wykonywania umowy zlecenia,
- świadczenia usług, umowy agencyjnej oraz okres pozostawania osobą współpracującą,
- okres pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
- a także udokumentowany, przebyty za granicą okres wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej.
ZUS wystawi zaświadczenie
Wspomniane okresy będą potwierdzane specjalnym zaświadczeniem wydawanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jeżeli z jakiegoś powodu ZUS nie będzie w stanie wydać takiego zaświadczenia (np. bo przepracowany okres był dawno temu), pracownik będzie miał możliwość udowodnienia stażu własnymi dokumentami.
Dwa terminy wejścia w życie przepisów
Nowe przepisy ustawy będą obowiązywały od 1.1.2026 r. – dla pracodawców z sektora finansów publicznych, a od pierwszego dnia miesiąca po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy – dla pracodawców sektora prywatnego.
Źródło: gov.pl