Przepisami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 19.2. 2020 r. w sprawie wymagań w zakresie ochrony przeciwpożarowej, jakie mają spełniać obiekty budowlane lub ich części oraz inne miejsca przeznaczone do zbierania, magazynowania lub przetwarzania odpadów (Dz.U. z 2020 poz. 296; dalej: PPożOdpadyR) minister zrealizował delegację ustawową zawartą w art. 43 ust. 8 OdpadyU. Wraz z ustawowymi wymaganiami określonymi w art. 43 ust. 7 OdpadyU przepisy PPożOdpadyR stanowią przepisy przeciwpożarowe w rozumieniu ustawy z 24.8.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1372 ze zm.; dalej: OchrPPożU).
W zakresie nieuregulowanym w PPożOdpadyR, zgodnie z jego §3 stosuje się wymagania ochrony przeciwpożarowej określone w przepisach wydanych na podstawie:
Wnioski o wydanie wszystkich decyzji z zakresu gospodarki odpadami (zarówno na podstawie OdpadyU jak i PrOchrŚrod) wymagają załączenia operatu przeciwpożarowego, który zawiera warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów. Wyjątek dotyczy postępowań obejmujących wyłącznie odpady niepalne (art. 41a ust. 8 OdpadyU, art. 183c ust. 6 PrOchrŚrod).
Sporządzone operaty przeciwpożarowe podlegają uzgodnieniu z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto organ przed wydaniem zezwolenia/pozwolenia zwraca się z wnioskiem do komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o przeprowadzenie kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzona gospodarka odpadami, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym, oraz w wydanym na jego podstawie postanowieniu. Negatywna opinia pokontrolna dotycząca spełnienia wymagań określonych w przepisach o ochronie przeciwpożarowej oraz zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, skutkuje odmową wydania zezwolenia/pozwolenia.
Niespełnianie wymagań w zakresie ochrony przeciwpożarowej, jakie mają spełniać obiekty budowlane lub ich części oraz inne miejsca przeznaczone do zbierania, magazynowania lub przetwarzania odpadów, określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej skutkuje odmową wydania decyzji z zakresu gospodarki odpadami.
PPożOdpadyR określa wymagania ochrony przeciwpożarowej dla miejsc magazynowania odpadów palnych, czyli takich które stwarzają ryzyko związane z zagrożeniem pożarowym. Zgodnie z § 4 pkt 1 PPożOdpadyR pod pojęciem odpadów palnych rozumie się odpady stałe, ciekłe i gazowe, inne niż odpady niepalne w rozumieniu art. 3 ust. 3a–3c OdpadyU.
Załącznik nr 2a OdpadyU zawiera następujący niewyczerpujący wykaz kategorii odpadów niepalnych:
Ponadto zgodnie z art. 3 ust. 3b OdpadyU, za odpady niepalne mogą zostać uznane także odpady należące do kategorii innych niż wymienione w załączniku nr 2a do OdpadyU, jeżeli nie mogą one brać udziału w procesie spalania (nie są zdolne do palenia się), a przez to nie mogą wpływać na rozwój pożaru oraz jego moc, w szczególności ze względu na sposób magazynowania lub składowania tych odpadów, ich skład chemiczny lub postać, niezależnie od przyjętych kodów odpadów zawartych w rozporządzeniu Ministra Klimatu z 2.1.2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2020 r. poz. 10). Uznania odpadów za niepalne dokonuje się indywidualnie w każdym przypadku w odniesieniu do określonego stanu faktycznego (art. 3 ust. 3c OdpadyU).
Zgodnie z PPożOdpadyR stałe odpady palne, co do zasady magazynuje się w odrębnych strefach pożarowych, w budynkach lub poza budynkami. Dla niewielkich ilości odpadów dopuszczano możliwość ich gromadzenia przy ścianach zewnętrznych obiektów budowlanych (po spełnieniu określonych warunków) oraz w ramach stref pożarowych innych niż strefy pożarowe o innym przeznaczeniu niż do gromadzenia odpadów. Dla dużych ilości odpadów dopuszczano lokalizację stref pożarowych z odpadami stałymi w budynkach wyłącznie na pierwszej kondygnacji nadziemnej. Ponadto wyznaczono:
Generalnie dla ciekłych odpadów palnych w PPożOdpadyR przewidziano trzy sposoby magazynowania:
Przy gromadzeniu niewielkich ilości ciekłych odpadów palnych dopuszczono możliwość odstąpienia od wymagań określonych w PPożOdpadyR.
Miejsce magazynowania ciekłych odpadów palnych oraz magazyn ciekłych odpadów palnych stanowią odrębne strefy pożarowe. W PPożOdpadyR określono maksymalną liczbę sekcji magazynowanych i maksymalne ilości odpadów jakie mogą być magazynowane w poszczególnych sekcjach, a także minimalne odległości między poszczególnymi sekcjami. Uregulowano również:
Obiekty budowlane lub ich części oraz inne miejsca przeznaczone do zbierania, magazynowania lub przetwarzania odpadów palnych w postaci gazowej lub gazu skroplonego spełniają wymagania określone w przepisach dotyczących magazynowania gazu płynnego w zbiornikach lub butlach, zawarte w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 PrBud, w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie.
Ponadto w PPożOdpadyR uregulowano kwestie:
W przepisach przejściowych określono liczne odstępstwa od stosowania wymagań określonych w PPożOdpadyR, przyznane w różnym czasie (od pół roku do lat 6-ciu) dla poszczególnych wymagań.
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.