Pracownicy powinni mieć wskazane dwa miejsca pracy (siedziba pracodawcy – biura – oraz miejsce pracy zdalnej). Jeżeli ustalenia dotyczące pracy zdalnej nastąpiły w trakcie zatrudnienia, to nie jest wymagane wprowadzenie wprost do umowy drugiego miejsca pracy.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź

Praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Cechą wyróżniającą pracę zdalną jest jedynie miejsce jej wykonywania. Będzie to najczęściej mieszkanie (dom) pracownika, ale może to być również inne miejsce uzgodnione z pracodawcą, a niezapewnione przez pracodawcę tak, jak przy „standardowym” wykonywaniu pracy.

Uzgodnienie między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika może nastąpić:

1) przy zawieraniu umowy o pracę, albo

2) w trakcie zatrudnienia.

W drugim przypadku wyłączono stosowanie art. 29 § 4 Kodeksu pracy, zgodnie z którym zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej. Oznacza to, że zmiana może nastąpić w każdej innej formie, przy czym nie musi być to forma równoznaczna z pisemną (forma elektroniczna z kwalifikowanym podpisem).

W razie pracy zdalnej naprzemiennej uzgadnianej przy zawieraniu umowy, w umowie o pracę powinny zostać wskazane dwa miejsca pracy.

Jeżeli praca zdalna ustalana jest w trakcie zatrudnienia, nie jest wymagana zmiana treści umowy, a zatem nie ma konieczności wskazywania wprost w umowie drugiego miejsca pracy (miejsca wykonywania pracy zdalnej). Zaznaczmy jednak, że nie oznacza to, że pracownik będzie miał tylko jedno, dotychczas wskazane w umowie miejsce pracy. To, że uzgodnienie pracy zdalnej nie wymaga zachowania formy pisemnej nie oznacza, że nie dochodzi do zmiany umowy.

Szkolenia z zakresu prawa pracy – aktualna lista szkoleń Sprawdź