Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw z 13.6.2023 r. przewiduje szereg zmian przede wszystkim w OrdPU. Jak wynika z uzasadnienia do tego projektu, celem proponowanych zmian jest uproszczenie procedur podatkowych, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych, poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości.
Zaproponowano zmiany w 52 obszarach procedury podatkowej, czyli m.in.:
- uporządkowanie systemowe zasad dotyczących wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (np. obowiązek elektronicznego występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dla pełnomocników profesjonalnych oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, możliwość występowania przez organ wydający interpretacje indywidualne do innego właściwego organu posiadającego wiedzę w danej dziedzinie, zróżnicowanie opłat za wydanie interpretacji, uchylanie i niewydawanie interpretacji indywidualnych w zakresie zagadnienia, które objęte jest objaśnieniami podatkowymi);
- stworzenie podstawy prawnej do: wydania decyzji określającej kwotę podatku naliczonego do rozliczenia, a także zabezpieczenia zobowiązań podatkowych grupy VAT i podatkowej grupy kapitałowej na majątku odpowiednio członka grupy VAT i spółki tworzącej podatkową grupę kapitałową;
- w zakresie cen transferowych: wprowadzenie możliwości wydawania decyzji „cząstkowych” w zakresie cen transferowych;
- podwyższenie kwoty uprawniającej do zapłaty podatku przez inny podmiot niż podatnik (z 1000 zł na 5000 zł);
- umorzenie podatku: wprowadzenie możliwości umorzenia podatku przed terminem jego płatności;
- zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania (deklaracji);
- uszczelnienie systemu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (STIR);
- uzupełnienie katalogu zasad ogólnych postępowania podatkowego;
- doprecyzowanie przepisów o pełnomocnictwie szczególnym, a także usunięcie wątpliwości w zakresie uprawnień organów podatkowych do miarkowania (obniżenia) wynagrodzenia tymczasowego pełnomocnika szczególnego;
- odwołania: zniesienie dualizmu trybów stosowanych w przypadku braków formalnych odwołania, a także rozszerzenie możliwych rodzajów rozstrzygnięć organu odwoławczego;
- podniesienie maksymalnej wysokości kary porządkowej i rezygnacja z waloryzacyjnego trybu podwyższania jej wysokości.
- uproszczenie trybu korygowania deklaracji z urzędu przez organ podatkowy w ramach czynności sprawdzających;
- zniesienie kompetencji naczelnika urzędu skarbowego do prowadzenia kontroli podatkowej na rzecz rozszerzenia jego uprawnień w ramach czynności sprawdzających;
- rozszerzenie: wyjątków od zasady doręczania pism na adres do doręczeń elektronicznych, a także zakresu informacji o rachunkach bankowych możliwych do uzyskania w toku postępowania podatkowego,
- uproszczenie trybu postępowania przez organ podatkowy kierujący pismo do osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, w przypadku braku kontaktu z adresatem.
Ponadto projekt nowelizacji przewiduje wprowadzenie:
- możliwości działania osoby niebędącej stroną, wzywanej do złożenia wyjaśnień lub przedłożenia dokumentów, przez pełnomocnika ogólnego,
- obowiązku dołączenia urzędowych dokumentów potwierdzających zasady reprezentacji mocodawcy do udzielonego przez nierezydenta pełnomocnictwa szczególnego,
- możliwości zawiadamiania o zmianie (odwołaniu, wypowiedzeniu) pełnomocnictwa ogólnego także przez pełnomocnika niezawodowego,
- możliwości przesłuchania w postępowaniu podatkowym strony lub świadka przez organ podatkowy będący organem Krajowej Administracji Skarbowej przy użyciu urządzeń technicznych pozwalających na przeprowadzenie tej czynności na odległość,
- postępowania uproszczonego,
- wiążącej informacji klasyfikacyjnej
- nowej przesłanki zawieszenia biegu terminu przedawnienia związanej z doręczeniem decyzji organu pierwszej instancji określającej wysokość zobowiązania podatkowego (lub straty podatkowej), od której zostało wniesione odwołanie,
- nowej przesłanki zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego związanej z postępowaniem podatkowym w przypadku unikania opodatkowania,
- nowej przesłanki zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego związanej z wszczęciem kontroli celno-skarbowej.
Konsultacje są otwarte są dla wszystkich podmiotów. Opinię z uzasadnieniem należy przesłać na adres: konsultacje.ordynacja@mf.gov.pl
Przesłanie opinii oznacza zgodę na publikację zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu ją zgłaszającego, z wyjątkiem danych osobowych. W przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia ich opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Opinie wraz z uzasadnieniem należy przesłać do 31.8.2023 r.
Pozostałe szczegóły dotyczące konsultacji, a także treść samego projektu nowelizacji oraz uzasadnienia do niego udostępniono na stronie:
https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-w-sprawie-zmian-w-ordynacji-podatkowej