Przepis art. 2091 § 1 pkt 2 KP wymaga od pracodawcy wyznaczenia pracowników do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników, natomiast przepis art. 2071 § 1 pkt 3 KP nakazuje pracodawcy przekazanie załodze informacji o wyznaczonych do tych celów pracownikach. W mojej ocenie jest to wystarczająca podstawa do legalnego przetwarzania danych wyznaczonych osób w celu określonym we wspomnianych przepisach.
Pierwsza pomoc i zwalczanie pożarów
Każdy pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników. Obowiązek ten w zakresie pierwszej pomocy i zwalczania pożarów powinien być realizowany z uwzględnieniem przepisów art. 2071 i art. 2091 KP. W konsekwencji pracodawca musi:
1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
2) wyznaczyć pracowników do:
a) udzielania pierwszej pomocy,
b) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
3) zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
Wymienione działania powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń. W przypadku zatrudniania przez pracodawcę wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych działania te może samodzielnie wykonywać pracodawca. Kodeks pracy nie określa konkretnie, ilu pracowników powinno zostać wyznaczonych, ani też, jak tacy pracownicy powinni zostać przeszkoleni do pełnienia wyznaczonych ich funkcji. Wskazuje natomiast, że kwestie te powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.
Oprócz tego, że pracodawca wyznaczy pracowników do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników, ma obowiązek poinformować załogę o tych pracownikach. Informacja powinna zawierać:
1) imię i nazwisko;
2) miejsce wykonywania pracy;
3) numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej (art. 2071 § 2 KP).
Informacja o pracownikach wyznaczonych do udzielani pierwszej pomocy a RODO
Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych ustalają zasady, których należy przestrzegać, aby możliwe było legalne przetwarzania danych osobowych. Dotyczy to również pracowników. Jedną z podstaw legalizujących przetwarzanie danych jest wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze danych (w tym przypadku na pracodawcy). Skoro więc przepis art. 2091 § 1 pkt 2 KP wymaga od pracodawcy wyznaczenia pracowników do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników, a przepis art. 2071 § 1 pkt 3 KP nakazuje pracodawcy przekazanie załodze informacji o wyznaczonych do tych celów pracownikach, to, w mojej ocenie, jest to wystarczająca podstawa do legalnego przetwarzania danych wyznaczonych osób w celu określonym we wspomnianych przepisach.