Zmiany wprowadza ustawa z 2.12.2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2269 ze zm.; dalej: nowelizacja), a dotyczą m.in. przepisów art. 23 ust. 1 pkt 4 lit. a, b i c oraz pkt 47a, a także ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: PDOFizU) i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. a, b i c oraz pkt 49a, a także ust. 5e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: PDOPrU).
Z nowych przepisów wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (w ramach amortyzacji podatkowej) z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
- 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem,
- 150 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
- 100 000 zł (dodany) jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 4 odpowiednio lit. b lub c PDOFizU (150 000 zł lub 100 000 zł), pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem kwota tego limitu wynosi 225 000 zł.
Nowelizacja wprowadza więc zasady korzystniejszej amortyzacji dla pojazdów niskoemisyjnych. Uzależniono wysokość limitu amortyzacji od wielkości emisji przez pojazd dwutlenku węgla – CO2. Wprowadzone rozwiązania są korzystniejsze dla pojazdów które charakteryzują się niską emisją CO2, tzn. poniżej 50 g/km. W wyniku wprowadzonych zmian:
- utrzymano na niezmienionym poziomie stałej stawki amortyzacji dla pojazdów elektrycznych, tzn. 225 000 zł;
- wprowadzono stałą stawkę amortyzacji dla pojazdów napędzanych wodorem na poziomie 225 000 zł (obecnie pojazdy napędzane wodorem traktowane są wszystkie jak pojazdy inne niż elektryczne – stawka amortyzacji wynosi 150 000 zł.);
- wprowadzono zmienne w czasie stawki amortyzacji dla pojazdów uzależnionych od emisji CO2 napędzanych pojazdów hybrydowych oraz pojazdów spalinowych, tzn. od 1.1.2026 r. limit amortyzacji podatkowej zaliczanej w koszty podatkowe to 100 000 zł, jeżeli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów jest równa lub wyższa niż 50 g/km.
Jak zakładają twórcy nowych przepisów, wprowadzają one zachętę dla przedsiębiorców do sukcesywnej wymiany flot pojazdów spalinowych na pojazdy niskoemisyjne. Działania te mają przyczynić się do szybszego tempa rozwoju niskoemisyjnego transportu.
Dane odnośnie do emisji CO2 przez pojazd zawarte są w jego dokumentach homologacyjnych. Pozyskiwane one będą z centralnej ewidencji pojazdów, która jest częścią systemu CEPiK.
Do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed 1.1.2026 r. stosuje się przepisy PDOFizU i PDOPrU w brzmieniu dotychczasowym (art. 30 nowelizacji).