Pracodawca nie może ukarać pracownika karą porządkową za taką kolizję. Przede wszystkim dlatego, że Policja nie dopatrzyła się winy pracownika w naruszeniu przepisów prawa o ruchu drogowym. Jednak nawet, gdyby to pracownik okazał się winny kolizji, to za samą kolizję (jako skutek) kary nałożyć na pracownika w mojej ocenie nie można. W takim przypadku pracodawca powinien wnikliwie wyjaśnić okoliczności zdarzenia i gdyby okazało się, że można zarzucić pracownikowi np. naruszenie przepisów bhp, czy naruszenie organizacyjno-porządkowe (np. postępowanie niezgodnie z procedurą korzystania z samochodu służbowego), które zawinione było przyczyną tej kolizji, wówczas możliwe byłoby zastosowanie kary porządkowej.
Kara porządkowa tylko za zawinione działania lub zachowania
Za naruszenia natury organizacyjno-porządkowej określone w art. 108 § 1 Kodeksu pracy oraz za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp lub ppoż, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości albo w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu lub spożywanie alkoholu lub zażywanie środka działającego podobnie do alkoholu w czasie pracy – pracodawca może nałożyć na pracownika karę porządkową. Zanim to jednak nastąpi, pracodawca musi najpierw ustalić, czy zarzuty wobec pracownika (lub podejrzenia) są prawdziwe, i czy pracownik rzeczywiście zawinił. Odpowiedzialność porządkowa może być zastosowana wyłącznie, wówczas gdy działanie lub zachowanie pracownika było zawinione. Nie ma przy tym znaczenia stopień winy pracownika. Zdaniem Sądu Najwyższego wymierzenie kary upomnienia uzasadnione jest nawet w przypadku niewielkiego stopnia winy (wyrok SN z 1.7.1999 r., I PKN 86/99, Legalis). Sąd Najwyższy podkreślił też, że przesłanką odpowiedzialności porządkowej jest wina pracownika i bezprawność jego zachowania, powodująca naruszenie obowiązków pracowniczych. Wina ta z reguły będzie występowała w formie winy umyślnej, choć nie można wykluczyć także winy nieumyślnej (wyrok SN z 23.1.1998 r., I PKN 500/97, Legalis).
Kryteria zastosowania kary porządkowej
W przypadku, w którym po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i po wysłuchaniu pracownika pracodawca uznał, że należy ukarać pracownika karą porządkową, przy wyborze rodzaju kary należy wziąć pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy (art. 111 Kodeksu pracy).
Z pytania wynika, że kolizja nie była zawiniona przez pracownika. Dlatego też – chociażby z tego względu – pracodawca nie może ukarać pracownika karą porządkową. Jednak nawet, gdyby to pracownik okazał się winny kolizji, to za samą kolizję (jako skutek) kary nałożyć na pracownika w mojej ocenie nie można. W takim przypadku pracodawca powinien wnikliwie wyjaśnić okoliczności zdarzenia i gdyby okazało się, że można zarzucić pracownikowi np. naruszenie przepisów bhp, czy naruszenie organizacyjno-porządkowe (np. postępowanie niezgodnie z procedurą korzystania z samochodu służbowego), które zawinione było przyczyną tej kolizji, wówczas możliwe byłoby zastosowanie kary porządkowej.
