W przypadku, w którym osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę wykonuje na rzecz swojego pracodawcy inne prace na podstawie umowy cywilnoprawnej (zlecenia) i ulega wypadkowi przy pracy, pracodawca-zleceniodawca powinien sporządzić kartę wypadku przy pracy.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 WypadkiU, za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
1) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
2) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
3) w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 6 i 8 WypadkiU, za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas wykonywania pracy na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, a także podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem działalności pozarolniczej w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Okoliczności i przyczyny zdarzenia wypadkowego, w którym poszkodowanym jest pracownik w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, zgodnie z przepisami OkolWypR, analizuje zespół powypadkowy (co do zasady składający się z pracownika służby BHP oraz społecznego inspektora pracy), który powinien tego dokonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, sporządzając protokół powypadkowy według wzoru ustalonego w przepisach rozporządzenia MRPiPS z 24.5.2019 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. z 2019 r. poz. 1071).
W przypadku, gdy poszkodowanym jest osoba świadcząca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej lub prowadząca działalność gospodarczą, tryb postępowania powypadkowego określają przepisy WypPrzyPracR.
Zgodnie z § 5 WypPrzyPracR, niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku, podmiot obowiązany do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku (w tym przypadku podmiot, na którego rzecz wykonywana jest praca na podstawie umowy zlecenia), są obowiązane powiadomić pisemnie właściwą terenową jednostkę organizacyjną ZUS o wszczęciu postępowania dotyczącego ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W postępowaniu tym może uczestniczyć przedstawiciel ZUS.
Mając na uwadze powyższe, w przypadku, w którym osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę wykonuje na rzecz swojego pracodawcy inne prace na podstawie umowy cywilnoprawnej (zlecenia) i ulega wypadkowi przy pracy, pracodawca –zleceniodawca powinien sporządzić kartę wypadku przy pracy.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis Ksiegowość Kadry Biznes. Zaloguj się lub kup dostęp