1. Niewszczynanie postępowań w sprawie o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe

Jak stanowić będzie dodawany z dniem 1.2.2026 r. art. 106ni ust. 4 VATU, w przypadku niedopełnienia przez podatnika obowiązku, o którym mowa w art. 106ga ust. 1, art. 106nda ust. 2, art. 106nf ust. 4 lub art. 106nh ust. 2 VATU, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe. W konsekwencji postępowania takie nie będą wszczynane, jeżeli podatnik wbrew obowiązkowi wynikającemu z:

  1. art. 106ga ust. 1 VATU nie wystawi faktury ustrukturyzowanej,
  2. art. 106nda ust. 2 VATU nie prześle w terminie do KSeF faktury wystawionej w trybie offline24,
  3. art. 106nf ust. 4 VATU nie prześle w terminie do KSeF faktury wystawionej w okresie awarii KSeF zgodnie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej,
  4. art. 106nh ust. 2 VATU nie prześle w terminie do KSeF faktury wystawionej w okresie trwania niedostępności KSeF.
Przykład

W dniu 20.4.2025 r. będąca podatnikiem VAT osoba fizyczna obowiązana do wystawiania faktur ustrukturyzowanych wystawi spółce „zwykłą” fakturę, a tym samym naruszy obowiązek wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF. Osobie tej nie będzie z tego tytułu grozić pociągnięcie do odpowiedzialności karnej skarbowej.

2. Nakładanie kar pieniężnych

Z początkiem 2027 r. wejdą w życie przepisy komentowanego artykułu przewidujące nakładanie na podatników kar pieniężnych za naruszenia obowiązków związanych z obowiązkiem wystawiania faktur przy użyciu KSeF. Przedmiotowe kary nakładane będą, jeżeli podatnik wbrew obowiązkowi:

  • nie wystawi faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF,
  • w okresie trwania awarii KSeF albo niedostępności KSeF, albo w przypadku wystawiania faktury w trybie offline24 wystawi fakturę niezgodnie z udostępnionym wzorem,
  • nie prześle w wymaganym terminie do KSeF faktury wystawionej w trybie offline24, faktury wystawionej w okresie awarii KSeF zgodnie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej lub faktury wystawionej w okresie trwania niedostępności KSeF.

W przypadkach takich naczelnik urzędu skarbowego nakładać będzie na podatnika, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości do 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze wystawionej poza KSeF, a w przypadku faktury bez wykazanego podatku – karę pieniężną w wysokości do 18,7% kwoty należności ogółem wykazanej na tej fakturze wystawionej poza KSeF (zob. art. 106ni ust. 1 VATU). Karę tę podatnicy będą obowiązani uiszczać, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o nałożeniu tej kary (zob. art. 106ni ust. 3 VATU).

Ważne

Z przepisów nie będzie przy tym wynikać, aby w omawianym zakresie odpowiednie zastosowanie miały przepisy określające tzw. czynny żal. W konsekwencji ryzyka nałożenia przedmiotowych kar pieniężnych nie będzie można wyłączyć dokonując zawiadomienia w ramach czynnego żalu.

Dodać należy, że w zakresie nieuregulowanym przepisami art. 106ni VATU do nakładania przedmiotowych kar pieniężnych stosowane będą przepisy działu IVA Kodeksu postępowania administracyjnego (zob. art. 106ni ust. 5 VATU), w tym art. 189da KPA. W konsekwencji – jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej: „w zależności od wagi popełnionego wykroczenia kara pieniężna w wyniku prowadzonego postępowania będzie miarkowana. Wymierzając administracyjną karę pieniężną, organ administracji publicznej będzie brał pod uwagę wagę i okoliczności naruszenia prawa, częstotliwość niedopełniania w przeszłości obowiązku, uprzednie ukaranie za to samo zachowanie, stopień przyczynienia się strony, działania podjęte przez stronę dobrowolnie w celu uniknięcia skutków naruszenia prawa, wysokość korzyści, którą strona osiągnęła, a w przypadku osoby fizycznej warunki osobiste strony, na którą administracyjna kara pieniężna jest nakładana. W przypadku gdy do naruszenia prawa doszło wskutek działania siły wyższej, organ podatkowy będzie mógł także odstąpić od nałożenia kary”.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź

Ponadto do nakładania przedmiotowych kar pieniężnych nie będzie się stosować art. 21a PrPrzed (zob. art. 106ni ust. 7 VATU), czyli przepisów o wzywaniu przedsiębiorców do usunięcia stwierdzonych naruszeń prawa przed nałożeniem na niego grzywny lub administracyjnej kary pieniężnej. W konsekwencji kary pieniężne za naruszenia obowiązków związanych z obowiązkiem wystawiania faktur przy użyciu KSeF nakładane będą bez dokonywania takich wezwań.

3. Skutki po stronie nabywców

Wejściu w życie przepisów określających obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF nie będzie towarzyszyło dodanie przepisów określających negatywne skutki po stronie podatników otrzymujących faktury. W konsekwencji:

  1. faktury wystawione po 31.1.2026 r. z naruszeniem obowiązku wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF będą mogły być przez otrzymujących je podatników na zasadach ogólnych rozliczane; w szczególności na podstawie takich faktur odliczany będzie mógł być podatek VAT naliczony,
  2. nabywcom towarów i usług otrzymujących, opłacających oraz rozliczających podatkowo faktury wystawione po 31.1.2026 r. z naruszeniem obowiązku wystawienia faktury ustrukturyzowanej przy użyciu KSeF nie będą z tego tytułu grozić żadne sankcje.
Przykład
W maju 2026 r. spółka otrzyma „zwykłą” fakturę papierową od podatnika obowiązanego do wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF. Na podstawie tej faktury spółka będzie mogła na zasadach ogólnych odliczyć VAT. W związku z otrzymaniem, opłaceniem i rozliczeniem tej faktury spółce nie będą grozić żadne sankcje.
Szkolenia z zakresu podatków – aktualna lista szkoleń Sprawdź

 

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis Ksiegowość Kadry Biznes. Zaloguj się lub kup dostęp