Oprócz oświadczenia należy wykreślić garaż z ewidencji środków trwałych, a jeśli VAT był odliczony, to konieczna będzie korekta odliczenia oraz opodatkowanie VAT wycofania.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź

Autor uważa, że oświadczenie będzie jednym z dokumentów wskazujących na wykorzystanie garażu na cele prywatne. Należy jednak dokonać dalszych zmian w dokumentacji podatkowej i dokonać ewentualnych korekt.

Jeśli garaż został wpisany do ewidencji środków trwałych, o której mowa w art. 22n ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: PDOFizU), to należy go z niej wykreślić.

Należy też ustalić, czy garaż miał być wykorzystywany w działalności i po jakimś czasie zmieniono plany, czy też w ogóle nie był wykorzystywany w działalności.

W pierwszej sytuacji niezamortyzowana część będzie stanowiła koszty podatkowe w momencie sprzedaży, przed upływem 6 lat od wycofania (art. 14 ust. 2 pkt 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 PDOFizU).

Natomiast w drugiej sytuacji konieczne może być skorygowanie wstecz odpisów amortyzacyjnych, to jednak kwestia do dalszej analizy.

Wycofanie garażu będzie również rodziło skutki w zakresie VAT.

Należy zwrócić uwagę, że dla powstania prawa do odliczenia VAT – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VATU) – konieczne jest nabycie z zamiarem wykorzystania do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeśli przy nabyciu garażu nie odliczono VAT, to nie wystąpią skutki w zakresie VAT.

Jeśli zostanie przyjęte, że garaż nie był i nie miał być wykorzystywany dla celów działalności, to zasadne będzie skorygowanie deklaracji VAT, w której odliczono VAT z tytułu nabycia garażu. Wtedy wycofanie nie będzie rodzić dalszych skutków w zakresie VAT.

Jeśli zostanie ustalone, że garaż miał być wykorzystywany do działalności dla celów VAT (np. wynajem na doby – 8% VAT), a VAT przy nabyciu został odliczony, to w deklaracji za miesiąc rozliczenia należy dokonać korekty odliczenia VAT w miesiącu wycofania – gdyby wycofanie było zwolnione od VAT. Zgodnie z art. 91 ust. 2 VATU w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych o wartości początkowej powyżej 15 000 zł, podatnik ma obowiązek dokonywać korekty wieloletniej w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania, w razie zmiany prawa do odliczenia w którymś z tych lat. Roczna korekta dotyczy 1/10 podatku odliczonego przy ich nabyciu. Jeśli natomiast w okresie korekty nastąpi sprzedaż, to zgodnie z art. 91 ust. 4 i ust. 5 VATU korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu.

Jeśli przy nabyciu garażu został odliczony VAT, to wycofanie go z działalności, jako przekazanie składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej podatnika VAT na jego cele osobiste, może podlegać opodatkowaniu VAT. Według art. 7 ust. 2 VATU przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przy wycofywaniu lokali z działalności obowiązują zasady analogiczne jak przy sprzedaży nieruchomości. Generalnie jeśli minęły 2 lata od pierwszego zasiedlenia, to stosowane będzie zwolnienie od VAT (art. 43 ust. 1 pkt 10 VATU). Wcześniejsze wycofanie będzie wiązało się z opodatkowaniem VAT (23%).

Szkolenia z zakresu podatków – aktualna lista szkoleń Sprawdź