Zakładam, że w tym przypadku zastosowanie znajdzie stawka podatku od nieruchomości przewidziana dla budynków lub ich części, związanych udzielaniem świadczeń zdrowotnych zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń.

Więcej treści podatkowych po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Przetestuj

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: PodLokU) rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć rocznie, od budynków lub ich części, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 6,76 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2024 r.), a w 2025 r. – 6,95 zł.

Aby można było zastosować taką stawkę podatkową trzeba spełnić warunki określone w tym przepisie. W orzecznictwie można znaleźć wskazówki, jakie to warunki.

Orzecznictwo

Dla zastosowania przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d [PodLokU] preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:

1) budynek lub jego część muszą być związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej,

2) musi je zajmować podmiot udzielający tych świadczeń” [uzup. Autora] (wyr. WSA w Bydgoszczy z 12.9.2023 r., I SA/Bd 241/23).

Przy czym: „Nawet wpisanie do rejestru podmiotów leczniczych, nie jest równoznaczne z kwalifikacją wszystkich pomieszczeń (budynku lub jego części) wpisanego podmiotu jako związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Mimo, że w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d [PodLokU ujednolicono] stawkę preferencyjną dla wszystkich podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych (a nie tylko np.: szpitali, przychodni, sanatoriów) – rozszerzając w tym względzie możliwość jej stosowania nie tylko na pomieszczenia zajęte na jej wykonywanie, lecz przede wszystkim związane z tą działalnością to nie oznacza to jednak, iż każdy podmiot prowadzący działalność leczniczą będzie mógł skorzystać z tej stawki preferencyjnej bezwarunkowo. Pomieszczenia związane z działalnością leczniczą (zdrowotną) nie mogą być zasadniczo wykorzystywane na inne cele niż udzielanie świadczeń zdrowotnych np. cele komercyjne, czy też cele osobiste podatnika oraz powinny spełniać wymogi opisane w ustawie o działalności leczniczej oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, a także powinna w nich być prowadzona faktyczna działalność lecznicza. Wykładnia celowościowa przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d [PodLokU], wskazuje, że założeniem ustawodawcy była realizacja określonej polityki społecznej państwa w dziedzinie ochrony zdrowia oraz dążenie do wsparcia określonych sektorów działalności gospodarczej zajmujących się udzielaniem świadczeń zdrowotnych dla ogółu społeczeństwa, a nie wspieranie poprzez preferencyjne stawki opodatkowania branży komercyjnej” [uzup. Autora] (wyr. WSA w Bydgoszczy z 1.8.2023 r., I SA/Bd 240/23).

Jeżeli w tym przypadku spełniono powyższe warunki, można zastosować stawkę „zdrowotną” podatku od nieruchomości. Natomiast w razie niespełnienia tych warunków, z pytania wynika, że zastosowanie powinna znaleźć stawka przewidziana dla działalności gospodarczej.

Szkolenia z zakresu podatków – aktualna lista szkoleń Sprawdź