Pracownicy produkcyjni w kuchni nie mogą nosić biżuterii, zegarków, szpilek i spinek do włosów oraz innych drobnych przedmiotów, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu konsumenta w przypadku dostania się ich do żywności. Pracownik nie ma obowiązku noszenia gumowych rękawiczek.

Skonsultuj z ekspertem rozwiązanie problematycznych kwestii. Sprawdź

Przepisy UE

Powyższą tematykę szczegółowo uregulowano w następujących aktach prawnych:

1) rozporządzeniu (WE) NR 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28.1.2002 r. ustanawiającym ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującemu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającemu procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.Urz. UE L 2002 Nr 31, str. 1 ze zm.),

2) rozporządzeniu (WE) NR 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29.4.2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.Urz. UE L 2004 Nr 139, str. 1), gdzie w rozdziale VIII załącznika II zapisano, że każda osoba pracująca w styczności z żywnością powinna utrzymywać wysoki stopień czystości osobistej i nosić odpowiednie, czyste i, gdzie stosowne, ochronne okrycie wierzchnie.

Ponadto w odniesieniu do artykułu 7 rozporządzenia Państwa Członkowskie zachęcają do opracowywania krajowych wytycznych dobrej praktyki higieny oraz stosowania zasad HACCP. Takie wytyczne opracowane dla Polski znajdziemy na stronie https://www.gov.pl/web/wsse-katowice/gmpghp. Znajdziemy tam podstawowe wymagania dotyczące higieny osobistej i warunków zdrowia pracowników, w tym m.in.:

1) pracownicy powinni mieć odpowiednie kwalifikacje w zakresie podstawowych zagadnień higieny;

2) każda osoba pracująca na stanowisku wymagającym bezpośredniego kontaktu z żywnością musi wykazywać odpowiedni stan zdrowia określony na podstawie badań lekarskich i odpowiednich badań analitycznych;

3) pracownik chory lub podejrzany o chorobę zakaźną, cierpiący na infekcje dróg oddechowych, biegunkę lub ropne schorzenia skóry powinien być bezzwłocznie odsunięty od pracy wymagającej kontaktu z żywnością;

4) pracownicy nie mogą przechowywać rzeczy osobistych w strefie produkcyjnej;

5) pracownicy nie mogą wykonywać czynności, które mogłyby przyczynić się do zanieczyszczenia żywności, a w szczególności:

a) pić, spożywać posiłków,

b) jeść słodyczy lub żuć gumy,

c) palić tytoniu,

d) pluć, kasłać, czyścić nos itp.;

6) przed rozpoczęciem pracy każdy pracownik produkcyjny powinien:

a) umyć się,

b) założyć czystą odzież roboczą (najlepiej białą lub w jasnych kolorach),

c) założyć odpowiednie nakrycie głowy, a także

d) ewentualnie (tam gdzie to konieczne) obuwie robocze i maseczki ochronne;

7) pracownik musi przestrzegać zasad higieny i czystości, zwłaszcza rąk, w tym w szczególności mieć krótko obcięte paznokcie;

8) pracownicy produkcyjni nie mogą nosić biżuterii, zegarków, szpilek i spinek do włosów oraz innych drobnych przedmiotów, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu konsumenta w przypadku dostania się do żywności.

Podkreślamy, że odzież ochronna powinna być czysta i nieuszkodzona oraz całkowicie zakrywać odzież osobistą pracownika i włosy.

Jak postąpić?

Jak widać z przywołanych tu wymagań dotyczących higieny osobistej oraz warunków zdrowia pracowników opracowanych dla Polski, nie ma obowiązku noszenia rękawiczek przez pracownika. Z dobrej praktyki higieny wynika jednak, że:

1) każdy pracownik musi przestrzegać zasad higieny i czystości, zwłaszcza rąk,

2) odzież ochronna powinna być czysta i nieuszkodzona oraz całkowicie zakrywać odzież osobistą i włosy,

3) pracownicy zatrudnieni bezpośrednio na produkcji nie mogą nosić biżuterii, zegarków, szpilek i spinek do włosów oraz innych drobnych przedmiotów, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu konsumenta w przypadku dostania się do żywności.

Szkolenia z zakresu prawa pracy – aktualna lista szkoleń Sprawdź