1. Leasing operacyjny jako instrument finansowania

Leasing operacyjny to popularna forma finansowania, pozwalająca przedsiębiorcom na korzystanie z dóbr takich jak środki trwałe, wartości niematerialne, grunty czy prawa użytkowania wieczystego w zamian za regularne opłaty. Z perspektywy podatkowej leasing ten charakteryzuje się możliwością uwzględniania opłat leasingowych w kosztach uzyskania przychodu przez leasingobiorcę. Ministerstwo Finansów przypomina jednak, że w określonych warunkach taka umowa może być uznana za schemat podatkowy.

2. Uznanie leasingu operacyjnego za schemat podatkowy

Aby uzgodnienie, takie jak leasing operacyjny, zostało uznane za schemat podatkowy, musi zostać spełnione kryterium głównej korzyści oraz musi posiadać ogólną cechę rozpoznawczą.

W przypadku leasingu operacyjnego ogólna cecha rozpoznawcza, zgodnie z art. 86a § 1 pkt 6 lit. d Ordynacji podatkowej, dotyczy umów opartych na standaryzowanych wzorcach dokumentacji, które mogą być stosowane wobec wielu korzystających. Aby jednak taka umowa była uznana za schemat podatkowy, musi również spełniać kryterium głównej korzyści, które zostanie spełnione jeżeli celem zawarcia umowy leasingu jest przede wszystkim osiągnięcie korzyści podatkowej (np. obniżenie zobowiązań podatkowych).

Jeżeli te warunki nie są spełnione, leasing operacyjny nie kwalifikuje się jako schemat podatkowy, a obowiązek jego raportowania nie powstaje.

Zauważyć należy również, że nie wszystkie umowy leasingu operacyjnego spełniające powyższe przesłanki do uznania ich za schemat podatkowy podlegają obowiązkowi raportowania. Wyłączenia obejmują m.in.: podmioty, które nie spełniają kryterium kwalifikowanego korzystającego (np. przychody poniżej 10 mln euro) oraz umowy dotyczące leasingobiorców będących stronami porozumień o współdziałanie z Szefem KAS.

3. Obowiązki stron umowy leasingu

Leasingodawca ma ograniczone obowiązki raportowe, jeśli nie posiada informacji o motywacjach podatkowych klienta. Standardowe umowy leasingu, zawarte na rynkowych zasadach, nie wymagają raportowania schematów podatkowych. Przy tym to właśnie leasingobiorca, znający motywy zawarcia umowy, ponosi główną odpowiedzialność za ewentualne raportowanie. Musi ocenić, czy wybór leasingu operacyjnego wynikał głównie z chęci osiągnięcia korzyści podatkowych.

4. Podsumowanie

Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 24.12.2024 r. (DTS 5.8092.4.2024) wprowadza większą jasność w kwestii obowiązków raportowania schematów podatkowych w kontekście leasingu operacyjnego. Interpretacja stanowi istotny krok w kierunku uporządkowania zasad raportowania schematów podatkowych, dostarczając przejrzystych wytycznych zarówno dla leasingodawców, jak i leasingobiorców. Jej efektem ma być ograniczenie nadmiarowych obowiązków raportowych, jednocześnie zapewniając skuteczny nadzór nad potencjalnie agresywnym planowaniem podatkowym.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź