Jeżeli podatnik wykaże, że zamówienie takich towarów było działaniem racjonalnym, wówczas wraz z likwidacją podatnik rozpozna powstałą z tego tytułu stratę ekonomiczną wyznaczaną wartością wg cen zakupu towarów w koszty podatkowe. Przy założeniu określonym w poprzednim zdaniu, utylizacja płyt nie wygeneruje konieczności korekty VAT odliczonego uprzednio przy ich zakupie.

Kup Legalisa Księgowość Kadry Biznes online i uzyskaj natychmiastowy dostęp! Sprawdź

Udzielając odpowiedzi na pytanie Czytelnika należy wskazać na ogólną zasadę celowości fiskalnej właściwą przy klasyfikacji kosztów podatkowych, a dokładniej przy badaniu, czy takie koszty występują. Do kosztów podatkowych mogą być zaliczone te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, a które nie są wprost wyłączone z kosztów przez ustawodawcę. W praktyce przy kwalifikacji wydatków jako koszty lub NKUP należy uwzględnić nie tylko związek z przychodem (chociażby pośredni i nie tylko z tym faktycznie uzyskanym, ale hipotetycznie możliwym do osiągnięcia), ale również racjonalność ekonomiczną i gospodarczą dla danego, konkretnie dla tego podmiotu.

Powyższe ma zastosowanie również przy weryfikacji, czy występują koszty w przypadku wystąpienia w bieżącej działalności straty ekonomicznej, bo z taką mamy tutaj do czynienia.

Chodzi o to, by nie była ona konsekwencją niewłaściwego działania podatnika, jego zaniechania, zaniedbania, nieracjonalnych ekonomicznie poczynań itp.

W przypadku wystąpienia przesłanki do likwidacji zakupionych uprzednio towarów handlowych oprócz konieczności wykazania, iż takie działanie (likwidacja) jest uzasadnione, należy wykazać, że wcześniejszy zakup nie był błędem, jak również, że w międzyczasie podatnik nie popełnił „zawinionych” uchybień gospodarczych. Jednym słowem, jeżeli podatnik wykaże, że zamówienie takich towarów było działaniem racjonalnym, a ich dystrybucja nie wystąpiła z przyczyn obiektywnych, strata ekonomiczna powstała z tego tytułu, kalkulowana kosztami zakupu towarów, będzie mogła być uwzględniona w kosztach podatkowych.

Takie powiazanie zakupów z prowadzoną działalnością, czy raczej ich pozostawienie w związku spowoduje, że nie wystąpią przesłanki do przyjęcia, iż nastąpiła zmiana sposobu ich wykorzystania w porównaniu z pierwotnie zakładaną i brak jest podstaw do korekty uprzednio odliczonego VAT.

Jednym słowem, zarówno dla potrzeb rozliczenia KUP, jak i pozostawienia odliczenia VAT należy uzasadnić, iż strata powstała w wyniku likwidacji towarów nie jest stratą zawinioną.

Szkolenia z zakresu podatków – aktualna lista szkoleń Sprawdź