Epidemia koronawirusa postawiła nas wszystkich w stan najwyższej gotowości. Ministerstwo Cyfryzacji również stanęło przed ważną misją. Szczególnie, że duża część życia Polaków przeniosła się do internetu. Wybrane przykłady naszych działań, które podjęliśmy od marca do września, znajdziecie w raporcie „Cyfryzacja podczas pandemii – innowacje, bezpieczeństwo, e-administracja”.
Szybki, cyfrowy kurs
– Od początku zależało nam, aby w tym i tak już trudnym czasie, ułatwić Polakom życie. Nasze działania, dla wielu być może niewidoczne na pierwszy rzut oka, dotyczyły wielu jego sfer. Internet towarzyszy nam przecież niemal wszędzie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Staraliśmy się myśleć o wszystkich i wszystkim – dzieciach i ich rodzicach, seniorach, ale i o wydolności naszej sieci oraz cyberbezpieczeństwie – dodaje szef MC.
W trakcie pandemii podstawowym kanałem dostępu do aktualnych, zweryfikowanych i rzetelnych informacji na temat koronawirusa jest nasz portal GOV.PL. Tylko w marcu i kwietniu odwiedziło go niemal 46 milionów osób.
Na początku marca, w rekordowym tempie, uruchomiliśmy na nim działający do dziś serwis GOV.pl/koronawirus. To miejsce, w którym można znaleźć sprawdzone i pewne informacje o sytuacji epidemicznej w kraju. Publikujemy tam także wskazówki, porady, ale i wytyczne służb sanitarnych, czyli wszystko to, co każdy z nas powinien wiedzieć.
Jeśli jesteśmy przy portalach, to w kilka dni po ogłoszeniu zawieszenia zajęć w szkołach opublikowaliśmy kolejny – GOV.pl/zdalnelekcje, czyli miejsce stworzone dla nauczycieli i uczniów, gdzie co tydzień – wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i NASK – publikowaliśmy, ułożone w plan lekcji, propozycje dostępnych online materiałów edukacyjnych do wykorzystania podczas zdalnych lekcji.
Do czerwca skorzystało z niego 2,6 mln osób, które wygenerowały 67 mln odsłon. Opublikowaliśmy tam 3580 propozycji lekcji i 18660 materiałów edukacyjnych.
Konkretne działania
Pomyśleliśmy nie tylko o materiałach, ale i narzędziach. Przygotowaliśmy i opublikowaliśmy poradniki dla nauczycieli krok po kroku tłumaczące jak w pracy zdalnej z uczniami wykorzystać narzędzia internetowe.
Nie zapomnieliśmy o pracodawcach, którzy swoim pracownikom w kilka dni musieli zorganizować pracę zdalną. Dla nich też przygotowaliśmy i opublikowaliśmy materiały tłumaczące jak to zrobić.
A to tylko niewielki ułamek pracy, którą wykonaliśmy przez kilka dni w drugiej połowie marca.
– W kolejnych tygodniach przeznaczyliśmy niemal 400 milionów złotych na zakup sprzętu komputerowego dla uczniów i nauczycieli, stworzyliśmy całodobowe centrum pomocy, dla wszystkich, którzy mają jakiekolwiek pytania dotyczące koronawirusa i zorganizowaliśmy turniej, w którym wzięło udział niemal 300 tysięcy uczniów – przypomina minister Marek Zagórski.
W rekordowym tempie, reagując na zmieniające się oczekiwania i potrzeby, przygotowaliśmy zupełnie nowe narzędzia, w tym m.in. aplikacje Kwarantanna Domowa i STOP COVID – ProteGO Safe.
W międzyczasie zachęcaliśmy też Polaków do korzystania z e-administracji. Zaufali i posłuchali nas. Ostatnie miesiące to rekordowy czas w historii naszych e-usług. Tylko od marca do maja niemal 1,5 miliona Polaków założyło profil zaufany. Obecnie niemal 8 milionów Polaków korzysta z niego załatwiając urzędowe sprawy online.
Koronawirus nie odpuszcza, my też nie. Stale możecie Państwo na nas liczyć.