Stan faktyczny
Sylwester K. był kierowcą, zatrudnionym w firmie transportowej M. Firma ta prowadziła przewozy międzynarodowe towarów do krajów Unii Europejskiej w szczególności do Niemiec, Francji, Holandii i Belgii.
Prowadzona przez pana K. ciężarówka posiadała rozbudowaną kabinę, w której znajdowało się także miejsce do spania dla kierowcy. W efekcie Sylwester K. nie korzystał z zasady z noclegów w hotelach, czy motelach, co powodowało, że nie dysponował stosownymi rachunkami za noclegi. Ale pracodawca nie wypłacał kierowcy z tytułu noclegów należnych ryczałtów wynikających z § 16 ust. 2 rozporządzenia MPiPS z 29.1.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 167 - dalej: PodrSłużbR). To spowodowało, że Sylwester K. pozwał pracodawcę o zapłatę ponad 29,6 tys. zł tytułem zaległych ryczałtów za noclegi, wraz z odsetkami.
Rozstrzygnięcie SN
Rozstrzygając sprawę SN stwierdził, że przepisy ustawy z 26.6.1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm. - dalej: KP) dotyczące podróży służbowych będą miały i tak zastosowanie do delegacji kierowców. Konieczność zastosowania przepisów kodeksowych wynika z samej definicji podróży służbowej kierowcy zawartej w art. 2 ust. 7 oraz z art. 5 ustawy z 16.4.2004 r. o czasie pracy kierowców (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm. - dalej: CzasKierU).
Natomiast art. 775 KP nakazuje wypłacanie kierowcy ustalonych przepisami kwot z tytułu odbywania podróży służbowych na polecenie pracodawcy. Kierowca, zwłaszcza pracujący w transporcie międzynarodowym ma więc prawo do diet, ryczałtów i innych kwot wynikających z przepisów kodeksowych. Pracodawca spoza sfery budżetowej, powinien reguły dotyczące wypłat należności z tytułu podróży służbowych określać w przepisach zakładowych, tj. układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania. Te przepisy mają pierwszeństwo w stosowaniu przed KP.
Jak ustalono w procesie, w firmie M. obowiązywał regulamin wynagradzania, który przewidywał dla kierowców jednolitą stawkę ryczałtu za noclegi w trasach zagranicznych. Wynosiła ona 10 euro za nocleg. Zdaniem SN to oznacza, że regulamin zakładowy zapewniał pewną rekompensatę dla kierowców, zaś sądy nie wzięły tych przepisów pod uwagę przy wyrokowaniu.
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.