Data ta nie jest przypadkowa, lecz zbieżna z upływem terminu wdrożenia nowych dyrektyw 2014/24/UE i 2014/25/UE.
Obowiązujące 22 standardowe formularze
Podkreślić należy, że nowe rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Ustanawia się w nim aż 22 następujące standardowe formularze, co przedstawia poniższa tabela.
Numer standardowego formularza | Nazwa formularza | Numer załącznika do rozporządzenia unijnego |
1 | Wstępne ogłoszenie informacyjne | I |
2 | Ogłoszenie o zamówieniu | II |
3 | Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia | III |
4 | Okresowe ogłoszenie informacyjne – zamówienia sektorowe | IV |
5 | Ogłoszenie o zamówieniu – zamówienia sektorowe | V |
6 | Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – zamówienia sektorowe”: załącznik | VI |
7 | System kwalifikowania – zamówienia sektorowe | VII |
8 | Ogłoszenie o profilu nabywcy | VIII |
12 | Ogłoszenie o konkursie | IX |
13 | Wyniki konkursu | X |
14 | Sprostowanie | XI |
15 | Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante | XII |
16 | Wstępne ogłoszenie informacyjne – obronność i bezpieczeństwo | XIII |
17 | Ogłoszenie o zamówieniu – obronność i bezpieczeństwo | XIV |
18 | Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – obronność i bezpieczeństwo | XV |
19 | Ogłoszenie o podwykonawstwie – obronność i bezpieczeństwo | XVI |
20 | Ogłoszenie o modyfikacjach | XVII |
21 | Usługi społeczne i inne szczególne usługi – zamówienia publiczne | XVIII |
22 | Usługi społeczne i inne szczególne usługi – zamówienia sektorowe | XIX |
23 | Usługi społeczne i inne szczególne usługi – koncesje | XX |
24 | Ogłoszenie o koncesji | XXI |
25 | Ogłoszenie o udzieleniu koncesji | XXII |
Ogłoszenie o modyfikacjach umowy
Zamawiający powinni zwrócić szczególną uwagę na dwa zupełnie nowe ogłoszenia, nieznane dotychczas. Dotyczy to w pierwszej kolejności ogłoszenia o modyfikacjach umowy (formularz standardowy nr 20), zamieszczanego po dokonaniu zmiany umowy. Nowością jest bowiem ten obowiązek, nałożony na zamawiającego w przypadku dokonywania dwóch rodzajów zmiany (aneksowania) umowy. Pierwszy obejmuje zmiany umowy, gdy dochodzi do zamawiania dodatkowych usług, robót budowlanych oraz dostaw, a zamawiający wykaże niezbędność takiego zamówienia, nie ujęcie go w zamówieniu podstawowym oraz konieczność jego udzielenia dotychczasowemu wykonawcy, ponieważ jego zmiana nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności wynikających z wymagań dotyczących zamienności lub interoperacyjności w odniesieniu do istniejącego sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego. Trzeba przy tym wykazać, że zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego, a jej wartość nie przekracza 50% pierwotnej wartości umowy. Sytuacja taka jest przewidziana w art. 144 ust. 1 pkt 2 ZamPublU – w brzmieniu nadanym w nowelizacji ZamPublU. Drugi rodzaj zmiany umowy, wymuszający publikację wymienionego ogłoszenia, odnosi się do dokonywania przez zamawiającego zmiany spowodowanej okolicznościami, których działając z należytą starannością nie mógł przewidzieć, a nie zmienia się ogólny charakter umowy. Jednocześnie wartość zmiany – stosownie do art. 144 ust. 1 pkt 3 ZamPublU – nie może przekraczać 50% wartości zamówienia określonej w pierwotnej umowie.
Podkreślić należy, że treść ogłoszenia o modyfikacjach jest dość szczegółowa i obejmuje zwłaszcza obowiązek opisania przez zamawiającego modyfikacji, tj. jej rodzaj i zakres, wraz ze wskazaniem ewentualnych wcześniejszych zmian, a także podanie informacji o wartości kontraktu przed modyfikacjami i po dokonaniu modyfikacji.
Ogłoszenie dotyczące usług społecznych i innych szczególnych usług
Nowe jest ponadto ogłoszenie dotyczące usług społecznych i innych szczególnych usług (formularze standardowe nr 21–23), udzielanych m.in. przez zamawiających klasycznych i sektorowych. W nowelizacji ZamPublU wprowadza się szczególny reżim udzielania usług społecznych i innych szczególnych usług, których wykazy zawarte są w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE oraz w załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE. Zastąpiono tym samym wcześniej istniejące tzw. usługi niepriorytetowe, uchylając jednocześnie art. 5 ZamPublU dotyczący udzielania takich usług. Do usług społecznych zalicza się m.in. usługi zdrowotne, społeczne i pokrewne, usługi administracyjne w zakresie edukacji, opieki zdrowotnej i kultury (np. usługi administracji publicznej, obrony i zabezpieczenia socjalnego, usługi edukacyjne i szkoleniowe, usługi w zakresie organizacji imprez kulturalnych i festiwali), usługi religijne, usługi hotelowe i restauracyjne, usługi pocztowe.
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.